De nieuwe compacte monovolume van Ford heet misschien wel Tourneo Connect, in feite is het een Volkswagen Caddy in een ander jasje. Enkele jaren geleden hebben VW en Ford immers besloten de krachten te bundelen voor de ontwikkeling van bestelwagens. 
Het hoeft dus niet te verbazen dat de Tourneo Connect en de Caddy veel gemeenschappelijk hebben. Beide zijn verkrijgbaar in twee verschillende lengtes en beide kunnen met een derde zetelrij besteld worden, zodat er in totaal zeven zitplaatsen zijn.
Benzine of diesel Ford zal de Tourneo Connect aanbieden met een 1.5 EcoBoost viercilinder die 114 pk en een koppel van 220 Nm aflevert. Er zijn ook twee diesels: een van 122pk en 320 Nm en een van 122 pk en 280 Nm. Standaard worden ze geleverd met een handgeschakelde zesbak maar een zeventrapsautomaat kan in optie besteld worden. De krachtigste diesel is ook verkrijgbaar met handgeschakelde vierwielaandrijving.
Al deze motoren komen eigenlijk uit de VW-winkel. Van stekkervarianten is geen sprake.

De Tourneo Connect komt standaard met negentien rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent, parkeersensoren voor- en achteraan, vertrekhulp voor hellingen, AEB en Forward Collision Warning. Optioneel kan ook snufjes zoals een adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning of een dodehoekwaarschuwing worden ingebouwd.
Volgend jaar De tweede en de (optionele) derde zetelrij kunnen neergeklapt, weggeklapt of verwijderd worden. Als ook de passagierszetel vooraan wordt neergeklapt, kunnen voorwerpen tot drie meter lang meegenomen worden.
Bestuurders zullen hun Tourneo Connect vanop afstand in de gaten kunnen houden. De apps FordPass of FordPass Pro geven informatie over de status van verlichting, over de ramen en deuren, over de locatie van het voertuig, het brandstofgebruik en de technische staat van het voertuig. Ook kan de auto met die apps vergrendeld of ontgrendeld worden.
Begin volgend jaar kan hij besteld worden en vanaf de lente kan hij in je garage staan.