2021 was voor Autonieuws een druk jaar. We overschreden de kaap van 7.000 gepubliceerde stukken en zagen ons lezersaantal verder groeien. In dit stuk overlopen we de tien best gelezen stukken van 2021, van de 1ste tot 10de plaats. 1. Heel Wallonië wordt Lage Emissiezone vanaf 2023 Een verrassing voor velen in Vlaanderen, maar de vermaledijde Lage Emissiezones van Brussel, Gent en Antwerpen krijgen ook in Wallonië navolging, schreven we op 22 februari. Over de concrete uitvoering en de situatie met betrekking tot oldtimers bestaat nog onduidelijkheid. Het antwoord op die vragen moet in 2022 gegeven worden door de Waalse overheid.
2. Het is geen salon-gids 2021 Op 3 januari publiceerden we onze eerste “Het is geen salon-gids” met tips en info voor wie op zoek is naar een auto. Wie had ooit gedacht dat we ook in 2022 een “Het is geen salon-gids” zouden moeten klaarstomen? Ja hoor, ook in 2022 trakteren we u vanaf 2 januari op een volledig gratis onlinemagazine om het gemis van een fysiek autosalon te compenseren!
3. Belasting op het Voordeel Alle Aard stijgt aanzienlijk in 2022Het was geen goed nieuws dat we op 13 december brachten. De nieuwe CO
2-referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel Alle Aard dalen aanzienlijk, waardoor bedrijfswagens in 2022 duurder worden voor wie ermee rijdt. Alleen wie een plug-inhybride of een elektrische bedrijfsauto heeft zal van de stijging niets merken.
4. De lijdensweg van de concessiehouder en waarom er nog geen einde aan komt Het stuk kwam pas op 26 december online maar prijkt meteen op de vierde plaats van onze lijst met meest gelezen artikels. De concessiehouders zien zwarte sneeuw en in dit artikel verklaren we de oorzaken ervan.
5. Wallonië wijzigt fiscaliteit lichte vracht én oldtimers Zowel op de eerste als op de vijfde plaats lazen jullie in grote getalen over de situatie bij onze landgenoten over de taalgrens. De fiscaliteit van lichte vracht en oldtimers wordt in Wallonië vanaf 2022 herzien, schreven we op 10 november. In Vlaanderen is er ondanks een (voorbarige?) aankondiging in die zin nog steeds geen vordering te bespeuren in het dossier rond de belasting op pick-ups die niet professioneel gebruikt worden.
6. De grootste batterij is niet per se de beste keuze Stukken over elektrische auto’s en elektrisch rijden doen het vaak goed bij Autonieuws. Ook dit stuk over de batterijen van EV’s dat dateert van 12 juli kon op veel lezers rekenen.
7. De onbetrouwbare overheidOp 18 januari zorgde het debacle met de zonnepanelen voor een vertrouwensbreuk tussen de burger en de (Vlaamse) regering. Ons opiniestuk over de manier waarop de overheid steeds weer nalaat om met kennis van zaken en een echte visie te regeren maakte heel wat los bij jullie.
8. Mercedes kiest voor agentschapsmodel en gaat rechtstreeks auto’s verkopen Nog zo’n recent stuk dat veel gelezen werd. Op 17 december brachten we het nieuws dat Mercedes in Europa in een aantal landen overschakelt op het zogenaamde agentschapsmodel waarbij het merk rechtstreeks auto’s verkoopt aan eindklanten en de rol van de verdeler die van een afleverings- en naverkoopcentrum wordt. Een werkwijze die in de nabije toekomst ook bij ons én bij andere merken gevolgd zal worden.
9. Aardgas 174% duurder dan in januari – is CNG nog wel interessant?Al op 14 september stelden we vast dat de CNG-prijs fel gestegen is. Dat is
vandaag zelfs nog meer het geval. De vraag stelt zich dan ook of een auto op CNG nog financieel interessant(er) is.
10. Kosten maken door een verhoogde eerste factuur Op 26 oktober schreven we dit stuk met een praktische tip voor wie als ondernemer nog op zoek is naar een manier om zijn belastbare basis te verlagen. Let wel, de methode die we beschrijven is alleen nog mogelijk bij financiële renting én wanneer de auto in het lopende boekjaar werd geleverd.
In een volgend stuk bekijken welke tests in 2021 het meest gelezen werden.