VAB verkoos al voor de 35ste keer de Gezinswagen van het Jaar. Dit jaar waren de laureaten in de drie categorieën de Dacia Sandero Stepway, de Toyota Corolla Touring Sports en de elektrische Hyundai Ioniq5. Na een jaar waar VAB door corona geen beroep kon doen op de gezinsjury werd dit jaar voor de 35
ste keer een Gezinswagen van het Jaar verkozen door een jury van zowel gezinnen als autojournalisten. Met 38 kandidaten was het deelnemersveld nooit uitgebreider.
Dat vorig jaar met de MG ZS EV een Chinese wagen bij de winnaars eindigde, heeft een aantal Chinese constructeurs duidelijk geïnspireerd om deel te nemen aan deze editie van de VAB-Gezinswagenverkiezing. Merken als BAIC, DFSK, FAW, Aiways en Seres schreven voor het eerst een auto in voor de verkiezing. Hoewel ze nog geen podiumplaats konden bemachtigen, speelden sommige modellen stevig mee in de competitie. Vooral gezinnen die letten op hoeveel waar ze krijgen voor hun geld, deelden punten uit aan de nieuwkomers.
Opnieuw met gezinsjury Het verkiezingsweekend van vorig jaar viel pal in de tweede lockdown en ook na een kort uitstel bleek het toen niet mogelijk om een testweekend te organiseren. Door het naleven van strikte veiligheidsprotocollen kon de VAB-Gezinswagenverkiezing dit jaar wel opnieuw plaatsvinden mét een gezinsjury. Belangrijk, want wat deze verkiezing zo uniek maakt, is het oordeel van de gebruikers zelf. Zij kijken vaak met heel andere ogen naar een wagen en leggen eigen accenten in de beoordeling. De beoordeling van de gezinsjury telt dan ook mee voor de helft van de punten. De andere helft wordt verdeeld onder de professionele jury (30%) en de ranking van de kilometerkostprijs (20%).
Er werden drie
winnaars aangeduid. Een eerste in de categorie van auto’s tot € 22.000, een tweede in de klasse tot € 34.000 en een derde bij de elektrische auto’s.
Categorie 1 (tot € 22.000): Dacia Sandero Stepway In deze categorie ging de Dacia Sandero Stepway met de overwinning lopen (hij haalde 74 punten). Dat betekent dat Dacia voor het tweede jaar op rij met het goud aan de haal gaat. Vorig jaar won het merk in deze categorie namelijk al met de Duster. De Sandero Stepway werd vooral geroemd om z’n onklopbare prijs, wat hem voor alle gezinnen betaalbaar maakt. De gezinsjury stipte daarnaast het goede zitcomfort en de uitstekende motor aan. Die draait overigens op lpg, waardoor de deelnemende Sandero Stepway ook de meest gunstige kilometerkostprijs kon voorleggen: € 0,21.
In deze categorie ging het zilver naar de Toyota Yaris (62 punten) en het brons naar de Citroën C3 Aircross (59 punten).
Categorie 2 (tot € 34.000): Toyota Corolla Touring Sports Bij de 14 deelnemende wagens in deze klasse viel het op dat de SUV’s en crossovers talrijk waren, maar ook dat uiteindelijk drie wagens uit de top vijf geen SUV’s maar breaks zijn. Net als vorig jaar gaat ook deze keer het goud naar een breakversie.
De Toyota Corolla Touring Sports haalde de overwinning binnen met 53 punten.
De gezins- én de professionele jury gaven hem veel punten voor z’n ruimte, zowel in het interieur als in de koffer. Ook het strakke design kon beide jury’s bekoren. De Toyota Corolla Touring Sports scoort ook als betaalbare hybride met een laag verbruik die dankzij de vijf jaar garantie voor gemoedsrust zorgt. Zijn kilometerkostprijs bedraagt volgens VAB € 0,34.
De nieuwe Renault Arkana eindigde als tweede (52 punten) en de Suzuki Swace – nog een break- werd derde met 48 punten. Dat de Swace derde werd mag
geen verrassing heten als je weet dat dat eigenlijk een Toyota Corolla Touring Sports is met een ander logo.
Categorie elektrisch: Hyundai Ioniq5Er waren nooit méér deelnemers in deze categorie. Dit jaar waren er 15 elektrische auto’s vertegenwoordigd. Het aanbod is bovendien bijzonder divers, van kleine stadsauto’s die ideaal zijn als tweede gezinswagen tot grote gezinswagens.
De opmerkelijk veelzijdige, ruime en hoogtechnologische Hyundai Ioniq 5 won in deze categorie met 56 punten. Velen prezen zijn ruimtelijke indruk in het interieur en het uitgesproken, gedurfde design. Ook het rijbereik en de aandrijving konden bekoren. Dat het snelladen echt snel gaat, is een bijkomende troef. De kilometerkostprijs kwam uit op € 0,39.
Ook hier vinden we opnieuw een Dacia op het podium. De 2de plaats gaat namelijk naar de elektrische Dacia Spring (47 punten), de allergoedkoopste elektrische auto op de markt.
De derde podiumplek werd ingenomen door de Volkswagen ID.4 (41 punten).