Vandaag onthult de Belgische Cupra-importeur D’Ieteren de prijs van de gloednieuwe elektrische SUV genaamd Tavascan. Die wordt in China gebouwd en ontsnapt allicht niet aan flinke importheffingen in de EU. Is het daarom dat hij stevig geprijsd is?
De catalogusprijzen beginnen bij € 58.920 voor de Tavascan Endurance 'Business'. De Tavascan Endurance 'Adrenaline' versie heb je vanaf € 65.230, terwijl de sportiefste Tavascan VZ 'Adrenaline' verkrijgbaar is voor minstens € 76.200.
De eerste volledig elektrische SUV-coupé van het merk is verkrijgbaar met twee vermogens: 210 kW (286 pk) en 250 kW (340 pk). De versie met het hoogste vermogen voegt daar vierwielaandrijving op basis van twee motoren aan toe. In beide gevallen wordt de energie opgeslagen in een accu van 77 kWh netto.
Klinken bekend, deze cijfers? Logisch, want de Tavascan staat op het MEB-platform van de VW-groep en is technisch nauw verwant met de VW ID.4. Die wordt in het Duitse Zwickau gebouwd en kost in vergelijkbare vorm € 47.990 (Pro) à € 62.220 (GTX 4Motion).
Het Cupra Tavascan wordt dus niet bepaald scherp op de markt gezet. Hij is zelfs duurder dan de equivalente versies van de Audi Q4 e-tron (€ 57.270 voor de 45 e-tron, 65.080 voor de S Line 55 e-tron Quattro). Cupra zal je allicht vertellen dat de Tavascan aan de basis rianter is uitgerust, maar het doet toch vragen rijzen. Zetten de importtarieven voor auto’s uit China Cupra een hak?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853