Met de Born en de recent gelanceerde Tavascan telt het alsmaar populairder wordende Cupra-gamma al twee elektrische auto’s, met de Terramar wordt het aanbod nu echter ook verder uitgebreid met een SUV met nog klassieke aandrijvingen.
Sinds de lancering in 2018 wist Cupra al zowat 700.000 auto’s te verkopen, daarmee is het een van de snelst groeiende nieuwe automerken in Europa. Het mocht zich van de grote Volkswagen-beleidsmakers toen ook echt ‘afscheiden’ van Seat, de toekomst van dat laatste merk als pure autobouwer lijkt sindsdien overigens alsmaar minder zeker.
In tegenstelling tot de enkel met een volledig elektrische aandrijving leverbare Tavascan, krijgt de Terramar wel nog verbrandingsmotoren. Dé trekker van het gamma zou wel de eHybrid moeten worden. Die plug-inhybride variant komt met 204 of 272 pk en zal in beide gevallen met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer kunnen pronken, vandaar officiële CO2-uitstoten van minder dan 10 g/km. Het gaat dan natuurlijk om de hybride combinatie met de 1.5 TSI die we ook al van verschillende andere recent gelanceerde modellen uit de grote Volkswagen-groep (ook Audi, Skoda...) kennen. Het ‘snelladen’ van de relatief grote batterij van (netto) 19,7 kWh lukt tot 50 kW.
Evengoed bekend is de eTSI van het instapmodel, dat is een 1,5 liter grote en 150 pk sterke benzinemotor van het mild-hybride type. Daarnaast zijn er ook nog twee varianten van de 2.0 TSI van de groep, respectievelijk 204 en 265 pk sterk. Ze hebben beide standaard 4Drive-vierwielaandrijving. Zowel de krachtigste TSI als de van het hoogste vermogen voorziene eHybrid krijgen de extra voornaam VZ (voor het Spaanse Veloz of ‘snel’) mee. Alle motoren komen met een DSG-automaat met dubbele koppeling. Een manuele versnellingsbak wordt niet voorzien, dieselmotoren trouwens ook niet.
Voor de van een Cupra toch verwachte rijdynamiek moet een sportief afgestelde en standaard met 10 millimeter verlaagde ophanging en een progressief genoemde besturing zorgen. Dat doet ook de jongste generatie van het Dynamic Chassis Control en de dempers met twee kleppen. Er zijn de rijmodi Comfort, Performance, Cupra (voor de VZ-versies) en Offroad (in geval van vierwielaandrijving) en de mogelijkheid een ‘individueel’ profiel te kiezen.
Voor de krachtigste varianten behoren efficiëntere Akebono-remmen ook nog tot de mogelijkheden, de remklauwen met zes zuigers worden dan gecombineerd met grotere geperforeerde schijven (375 x 36 millimeter). Voor de ‘kenners’, de Terramar staat op het MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep, hij neemt natuurlijk ook zowat alle vandaag gangbare veiligheids- en aanverwante rijassistentiesystemen van zijn vergelijkbare zustermodellen over. Het geavanceerde Pre-Crash Occupant Protection System blijft een optie, het bereidt de auto voor op een botsing als de sensoren voor of achter het risico erop als heel waarschijnlijk inschatten.
De looks van de 4.519 millimeter lange, 1.863 millimeter brede en 1.584 millimeter hoge Terramar verrassen niet echt meer, Cupra liet ons zowat twee jaar geleden immers al een quasi productierijpe conceptcar zien. Met een scherpe neus, een combinatie van strakke en vloeiende lijnen op de motorkap en in de flanken, een achteraan lichtjes aflopend dak, een ook weer fraaie lichtsignatuur (met Matrix LED Ultra vooraan) en velgen van 18, 19 of zelfs 20 duim ziet de auto er best wel sportief en dus ook wel wat dynamischer uit dan de Volkswagen Tiguan waar hij mechanisch een en ander mee deelt.
Hip zijn ook nog het verlichte Cupra-logo en de dito Terramar-voornaam op de kofferklep, eronder steekt een flinke diffuser. Er zal keuze zijn uit negen lakkleuren, waaronder Century Bronze Matt en Enceladus Grey Matt. Nog wat knapper is misschien wel de Dark Void-kleur waarmee vorig jaar de spectaculaire DarkRebel-showauto werd gepresenteerd. “Gedurfd en zelfverzekerd”, dat is hoe ze bij Cupra dan ook het design van de auto omschrijven.
Nu we toch de marketingtaal van de constructeur aan het overnemen zijn, het interieur wordt verondersteld sportiviteit te herinterpreteren. De cockpit is nogal sterk op de bestuurder gericht, dat kennen we natuurlijk ook al van andere merken. Voor de digitale instrumenten is er een scherm van 10,25 duim achter het stuurwiel, het aanraakexemplaar voor het infotainment is 12,9 duim groot. Dat komt met een verlichte touch slider, laat ons maar hopen dat die een beetje gebruiksvriendelijker is dan gelijkaardige ‘onzin’ in nogal wat andere auto’s. Er is, voor een projectie van de voor het rijden belangrijkste informatie op de voorruit, ook een head-updisplay.
De bestuurder zit net als natuurlijk de voorste passagier in meubilair met de vormen van echte kuipstoelen, de middenzones ervan zijn bekleed met textiel dat grotendeels bestaat uit gerecycleerde materialen. Het wel nog gebruikte leder is gelooid met behulp van een natuurlijk proces, zo wordt ons ook nog op het hart gedrukt. De achterbank laat zich in de lengte verschuiven. Samen met de experts van Sennheiser Mobility is voor een audiogeluidssysteem met 12 luidsprekers gekozen. Er is voor de aankleding van het interieur ook keuze uit drie ‘karakters’: Deep Ocean, Moon Light en High Canyon. Een constante is het Cupra-logo in de hoofdsteunen en de stiksels en andere versieringen in koper die heel typisch zijn voor het merk. Ja, de Seat-sfeer lijkt hier echt wel heel ver weg...
De Terramar werd onthuld tijdens de 37ste editie van de America’s Cup in Barcelona. Er wordt dan ook een Limited Edition met die extra voornaam en nogal wat visuele links naar de prestigieuze zeilrace gelanceerd, daar komen slechts 1.337 exemplaren met een van de twee VZ-aandrijvingen van. Cupra ‘garandeert’ ons ook nog dat de auto werd getekend en ontwikkeld in hetzelfde Barcelona, hij zal wel worden gebouwd in de Hongaarse fabriek van zustermerk Audi. Het is nog even wachten op de precieze lanceringdatum voor ons land en dus ook op de prijzen. Voor wie in de origine van autonamen is geïnteresseerd, Terramar is een eerbetoon aan een historisch en al vele jaren niet meer gebruikt racecircuit in de buurt van Barcelona. Daar werd het merk Cupra enkele jaren geleden ook gelanceerd.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853