Mercedes pakt zwaar uit op het autosalon van München, met de nieuwe EQE, de eerste elektrische en de eerste plug-in hybride AMG, maar ook met interessante conceptcars, waarvan deze Mercedes-Maybach EQS toont hoe Mercedes de transformatie van zijn luxemerk naar een volledig elektrische toekomst ziet. 
De conceptcar Mercedes-Maybach EQS toont de visie van het merk op een volledig elektrische SUV op basis van de modulaire architectuur voor de elektrische modellen van de constructeur in het luxe- en executivesegment. In tegenstelling tot het huidige productiemodel EQS is deze concept car echter geen vijfdeursberline maar een SUV.
Typische Maybach-elementen Deze one-off, die eruitziet als een auto die bijna in productie zou kunnen gaan, bevat typische Maybach-elementen, zoals de uitgebreide two-tone lakafwerking in obsidiaanzwart metallic en zirkoonrood metallic met een fijne krijtstreep in chroom als scheidingslijn, maar pakt natuurlijk ook uit met tonnen chroom, enorme wielen (van maar liefst 24 duim op deze concept car) en een super-deluxe interieur met nieuwe deurpanelen waarvan de armleuningen zijn vormgegeven als hoogwaardige dressoirs, sierelementen in witte pianolak en materialen in diepzeeblauw en een achterbank die zowel als werk- als als relaxplek dienstdoet dankzij de Executive Seats en het Chauffeurs Package.
De Mercedes-Maybach EQS concept car is zoals het productiemodel dat er later van zal afgeleid worden gebaseerd op de puur elektrische voertuigarchitectuur voor de grote luxemodellen van Mercedes en volgt in zijn ontwerp het zogenaamde “purpose design”-concept, met een lage voorzijde die via de aflopende A-stijl en de dakcontouren doorvloeit richting de achterspoiler met aërodynamische rand, voor een lage luchtweerstand en dito elektriciteitsverbruik.
Het design wordt verder gekenmerkt door gespierde schouders en veel chroom, met daarnaast uitgesproken wielkasten in hoogglanzend zwart. Het rechtopstaande zwarte frontpaneel vloeit over in de omhullende motorkap en koplampen. De LED-lichtunits zijn voorzien van verlichting met individuele diamantblokken, omlijst met een fijnmazig gaas van het Maybach-embleem.
De verticale Maybach krijtstrepen in een elegant, driedimensionaal effect zijn verchroomd en karakteriseren de koeler met zijn nieuwe, innovatieve Black Panel-technologie. Verchroomde, filigrane lamellen zijn ook te vinden op de luchtinlaat in de bumper. Dit in het oog springende designelement is ook opgenomen onder de kentekenplaathouder in de bumper aan de achterzijde. Het klassieke Maybach-opschrift op de motorkap, de rechtopstaande Mercedes-ster en de verchroomde sierlijst in het midden van de motorkap zijn een eerbetoon aan de traditie van Maybach.
First Class De voorstoelen lijken op die van de Mercedes-Maybach S-Klasse. De First-Class achterbank met twee royale individuele stoelen – eveneens geïnspireerd op die van de S-Klasse – en het High-End Rear Seat Entertainment System garanderen het hoogste niveau van comfort aan boord. De middenconsole lijkt als een doorlopend lint van de cockpit naar de achterbank te zweven.
Natuurlijk pakt deze concept car ook uit met het fameuze MBUX Hyperscreen dat zich over de hele breedte van het dashboard tussen de A-stijlen uitstrekt en hier voorzien is van Maybach-specifieke weergavestijlen en inhoud.
Eerst nog een andere elektrische SUV Vooraleer de elektrische Mercedes-Maybach-SUV in productie gaat zal in 2022 eerst een ander volledig elektrisch model op basis van dezelfde elektrische architectuur van de EQS verschijnen. Het gaat om de EQS SUV die in 2022 in serieproductie gaat en met zijn elektrische aandrijflijn een WLTP-actieradius van ongeveer 600 kilometer belooft.