Nieuws

© autonieuws.be

CO2-solidariteitsbijdrage: indexatie en minimumbijdrage voor 2024 gekend

03 november 2023
Door Stijn Blanckaert

De door werkgevers verschuldigde solidariteitsbijdrage die aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid moet worden betaald wanneer werknemers voor privédoeleinden gebruik mogen maken van hun bedrijfswagen wordt elk jaar geïndexeerd. De waarden voor 2024 zijn bekend.

 

Fleet.be publiceerde zopas de door de overheid vastgestelde nieuwe minimaal verschuldigde CO2-bijdrage en de te hanteren indexering van de berekende bijdrage voor 2024. Het gaat om een in vergelijking met vorig jaar beperkte stijging, met een indexatie van 1,5359 van de door de formule berekende bijdrage. 

Daarnaast is ook bekendgemaakt dat de minimumbijdrage voor 2024 stijgt naar € 31,99 per maand, terwijl dat voor 2023 nog € 31,34 bedroeg. Deze minimumbijdrage is in 2024 van toepassing voor door werknemers bestuurde elektrische auto’s, maar ook voor plug-inhybrides (tenzij het om zogenaamde “fake hybrides” gaat die meer dan 50 g CO2/kilometer uitstoten en/of een te kleine batterijcapaciteit hebben).  

Opgelet, de CO2-bijdrage of solidariteitsbijdrage is NIET verschuldigd voor auto’s die door zelfstandigen (eenmanszaken of zelfstandige bestuurders van vennootschappen) worden bestuurd, maar enkel voor auto’s van werknemers waarvan ook privé gebruik gemaakt mag worden en is ten laste van de werkgever, niet van de werknemer. 

Vermenigvuldigingsfactor voor nieuwe bestellingen 

Voor wie zijn auto met een verbrandingsmotor met uitzondering van een plug-inhybride sinds 1 juli van dit jaar bestelde, dient rekening gehouden te worden met de onmiddellijke vermenigvuldiging van de berekende bijdrage met een factor 2,25 in 2023 en 2024. In 2025 wordt dat een factor 2,75, in 2026 een factor 4 en vanaf 2027 maar liefst 5,5. Dat betekent dat de sociale zekerheidsbijdragen voor auto’s met een verbrandingsmotor die nu worden besteld al gauw erg hoog wordt. Daarmee wil de federale overheid de aankoop van elektrische bedrijfswagens promoten, want die blijven onderworpen aan de minimumbijdrage die voor 2024 dus € 31,99 bedraagt. 

Ook plug-inhybrides genieten in tegenstelling tot wat eerst gedacht werd trouwens van de minimumbijdrage, zoals we schreven in dit artikel.

De formule 

Voor de volledigheid hierbij de formules van toepassing in 2024 voor de solidariteitsbijdrage van voertuigen besteld sinds 1/7/23 (voor auto’s die vroeger besteld werden dient de vermenigvuldigingsfactor van 2,25 niet gebruikt te worden): 

Voor zero emissie-voertuigen en plug-inhybrides (niet “fake”) het minimum van € 31,99 

Diesel: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,5359 x 2,25*

Benzine, hybride: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5359 x 2,25*

CNG/LPG: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 990] / 12 x 1,5359 x 2,25*

Minimumbijdrage € 31,99 

* De vermenigvuldigingsfactor van 2,25 die van toepassing is in 2024 wordt verhoogd naar 2,75 in 2025, naar 4 in 2026 en 5,5 vanaf 2027.  In die jaren zal er ook opnieuw een indexering van de berekende bijdrage en de minimumbijdrage gebeuren.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.