Nieuws

© MediaInMotion

CNG kost tot meer dan 4 euro per kg en is nu de duurste brandstof

08 maart 2022
Door Stijn Blanckaert
Diesel en benzine kosten intussen vaak meer dan € 2 voor een liter van het goedje, maar wie vandaag de pech heeft om een auto op CNG te hebben is nog eens dubbel zoveel kwijt voor een kg aardgas. Daarmee zijn de CNG-rijders het vergeten slachtoffer van de brandstoffencrisis.

Dat diesel- en benzinerijders zwaar te lijden hebben onder de recordprijzen voor hun brandstoffen, met prijzen van € 2 en meer voor één liter, verbleekt bij de vergeten slachtoffers van de stijgende energieprijzen, want al wie enige tijd geleden de keuze maakte voor het ecologisch interessantere CNG (aardgas) en daar tot en met 2020 in onze regio voor beloond werd met een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting (die vanaf 2021 wegvielen voor nieuwe CNG-auto’s) en met prijzen van ongeveer € 1 per kg moet vandaag soms meer dan het vierdubbele betalen voor hoogcalorisch gas, en het einde is nog niet in zicht.

€ 22,3 per 100 km

Aan een prijs per kg van € 4,150 per kg betaal je voor een volle CNG-tank van zo’n 17 liter (zoals bijvoorbeeld bij de Audi A4 g-tron) in totaal € 70,55. Aan een CNG-verbruik van 7 m3/100 kg zoals dat van die Audi A4 g-tron (1 kg = 1,3 m3) komt dat op een energiekost van (7 / 1,3 x 4,15) € 22,3 per 100 km. Daarmee is CNG rijden nog een stuk duurder dan dieselen met een vergelijkbare Audi A4 TDI die zo’n 6,5 l/100 km verbruikt, wat aan de huidige dieselprijs van € 2,084 bij het DATS24-station dat we als referentie namen overeenkomt met € 13,5/100 km en ook duurder dan een benzine-A4 die met zo’n 8 l/100 km aan € 1,951 per liter € 15,6 kost per 100 km. 

Gelukkig hebben CNG-auto’s ook een benzinetank, waardoor de eigenaars tot er verbetering komt in de situatie kunnen kiezen om op benzine te rijden, al is dat bij sommige merken niet bepaald handig omdat de nieuwste modellen zoals de Audi A4 g-tron over een erg kleine benzinetank van niet meer dan 7 liter beschikken, en de CNG-rijders die van benzine gebruik maken dan wel erg vaak aan de pomp staan. 

Verkopen is verliezen

Wie vandaag zijn auto op CNG dan maar wil verkopen en snel wil overschakelen op een van de andere brandstoffen zal ook moeite hebben om zijn CNG-bolide aan een redelijke prijs te kunnen doorverkopen, want de vraag naar CNG-auto’s is intussen ingestort, en als de eigenaar er al zou in slagen om zijn aardgasauto van de hand te doen is het door de chipcrisis en het stilleggen van heel wat fabrieken door de oorlog in Oekraïne nog eens dubbel zo moeilijk om je nieuwe auto geleverd te krijgen. Een perfecte storm dus, voor die arme CNG-rijders.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.