Net voor de zomervakantie stellen heel wat werken nog een hele reeks nieuwigheden voor. Een ervan is Citroën, dat uitpakt met de gloednieuwe C4 X, een fastback-berline die bij ons enkel als volledig elektrische ë-C4 X verkrijgbaar zal zijn. Citroën wil met de C4 X een betaalbaar alternatief voor de klassieke middelgrote berlines en SUV’s op de markt brengen. De auto krijgt een elegant fastback-silhouet, heeft wat SUV-trekjes en een uiterst ruime koffer en wordt afhankelijk van de markt met een diesel en met benzinemotoren en/of als zuiver elektrische ë-C4 X
aangeboden. Voor ons land is de nieuwe C4 X alvast altijd volledig elektrisch en zal het dus niet mogelijk zijn om een benzine- of dieselversie te bestellen.
Fastback-design Het design van de ë-C4 X
bevindt zich op het raakvlak tussen het silhouet van een fastback en de looks van een SUV, terwijl hij de binnenruimte van een ruime vierdeurs biedt.
Met een lengte van 4.600 mm past de ë-C4 X perfect in het Citroën-gamma tussen de 4.360 mm lange C4 hatchback en de 4.800 mm metende C5 X. De wielbasis van 2,67 m is identiek aan die van de C4. Beide modellen zijn dan ook gebaseerd op het CMP-platform.
Van de zijkant gezien vloeit de daklijn van de auto over van de bovenkant van de voorruit naar het bovenste paneel van de achterklep om een sterk fastback-silhouet te creëren. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 (CX) en moet voor een groter rijbereik zorgen.
Dat dit een Citroën is wordt onder meer duidelijk door de onderste carrosserieskirts met Airbump-panelen en gekleurde inzetstukken. Een ander typisch Citroën-kenmerk is natuurlijk het comfort…
Citroën Advanced Comfort Trouw aan de reputatie van het merk pakt ook de ë-C4 X uit met de Citroën Advanced Comfort-uitrusting die onder meer bestaat uit de Advanced Comfort-zetels. Die zijn voorzien van een speciale, 15 mm dikke versterkte schuimlaag voor een optimale ondersteuning.
De ophanging maakt gebruik van de Progressive Hydraulic Cushions, een exclusief ophangingssysteem van Citroën dat gebruik maakt van twee hydraulische aanslagen (compressie en decompressie) in combinatie met de schokdemper en de veer, in plaats van mechanische aanslagen.
De binnenruimte is opmerkelijk. Citroën belooft de beste knieruimte in de klasse (198 mm) op de tweede rij, veel hoofdruimte, een optimaal zicht rondom en voldoende ruimte om drie personen op een rij te laten zitten op de achterbank, met een totale schouderbreedte van 1.366 mm en een elleboogruimte van 1.440 mm. De koffer heeft een inhoud van niet minder dan 510 liter en onder de vloer ervan is nog extra ruimte voor oplaadkabels en dergelijke. De rugleuningen van de achterbank klappen ook naar voren voor extra bagageruimte en met een 'skiluik' in de opklapbare armsteun kunnen bijzonder lange voorwerpen worden geladen, zodat ze tot in de cabine kunnen reiken.
Extra spullen vinden in het interieur een plaats in de tot 16 gesloten of open compartimenten met een inhoud tot 39 liter.
Eén elektrische aandrijflijn Zoals gezegd wordt de C4 X in een hele reeks markten, waaronder de onze (maar ook in Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Scandinavië, Portugal en het VK) uitsluitend als volledig elektrische ë-C4 X aangeboden. Die gebruikt de van bij de andere elektrische Citroëns, Peugeots, DS’en en Opels gekende 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Het koppel bedraagt 260 Nm en de sprint van 0 naar 100 km/h duurt aan het stuur van de ë-C4 X 9,5 seconden, terwijl de topsnelheid 150 km/h bedraagt.
De batterij is van het lithium-iontype en is 50 kWh groot en werkt op 400 volt. Het rijbereik bedraagt in optimale omstandigheden tot 360 kilometer. De accu zelf krijgt een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer mee. Het opladen ervan kan met gelijkstroom aan 100 kW (in optimale omstandigheden kan ze zo in 30 minuten tot 80% opgeladen worden), met een wallbox aan 7,4 kW monofasig of (optioneel) aan 11 kW met driefasenstroom.
Nieuw infotainment De ë-C4 X maakt als tweede model na de onlangs gelanceerde Citroën C5 X gebruik van de nieuwe infotainment-generatie. Dat MyCitroën Drive Plus-systeem maakt gebruik van een tien duim groot hogeresolutiedisplay dat volledig kan worden gepersonaliseerd met widgets. Het systeem beschikt ook over spraakherkenning die twintig talen kan verstaan en luistert naar natuurlijke commando’s.
De ë-C4 X zal voor alle markten exclusief in Europa worden gebouwd in de Stellantis-fabriek van Villaverde (bij Madrid, Spanje). De verkoop zal vanaf eind dit jaar starten. Over prijzen weten we momenteel nog niets, het moet dus nog blijken hoe betaalbaar deze nieuweling werkelijk wordt.