Nadat Citroën in 2009 én in 2016 al een nieuw logo en merkidentiteit kreeg is het opnieuw tijd voor verandering, want amper zes jaar na de vorige restyling veranderen het beeld- én woordmerk van de Franse fabrikant opnieuw. Terwijl de logo’s van Citroën tussen 1936 en 2009 maar 4 keer wijzigden veranderde het merk zijn typische chevron na de laatste lange periode van 1985 tot 2009 maar liefst drie keer. Het vandaag nog gebruikte logo werd in 2016 gelanceerd en geleek erg op het sinds 2009 gebruikte beeldmerk. Het nieuwe, tiende logo, dat eind deze maand voor het eerst te zien zal zijn op een conceptauto, is aanzienlijk verschillend, grafischer en resoluut modern om helemaal aangepast te zijn aan de nieuwe digitale media.
Herinterpretatie van het origineelMet de nieuwe merkidentiteit en het nieuwe logo wil het merk een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis inluiden. Het nieuwe logo gaat om een herinterpretatie van het originele ovaal uit 1919 dat nog door André Citroën zelf werd gecreëerd en is intussen het tiende in de 103-jarige geschiedenis van Citroën. De nieuwe identiteit zal niet alleen op de auto’s, maar op alle communicatiemiddelen van Citroën en dus ook op de showrooms en in de werkplaatsen te zien zijn.
De oorsprong van de chevrons, die doorheen alle logo’s de kern van het beeldmerk vormden, gaat terug tot het eerste metaalbewerkingsbedrijf van oprichter André Citroën, dat tandwielsystemen in de driehoekige vorm van chevrons produceerde.
Nothing moves us like CitroënOok de merkslogan werd vernieuwd. Vanaf nu luidt hij “
Nothing moves us like Citroën”. Die vervangt de “
Inspired by you”-slogan die het merk sinds 2017 gebruikte en volgt onder meer de bekendere “
Créative Technologie” (tot 2016) en de “
Als u eens wist wat Citroën allemaal voor u kan doen” uit het verleden op.
Het nieuwe beeldmerk zal vanaf half volgend jaar geleidelijk aan te zien zijn op toekomstige modellen van het merk en zal dan ook zijn opwachting maken in alle communicatie en bij de verdelers.