Nieuws

© Citroen

Citroën herschikt afwerkingsniveaus en prijspolitiek

30 augustus 2023
Door Stijn Blanckaert

Citroën herdefinieert zijn modellengamma. Van vijf afwerkingsniveaus gaat het merk naar drie stuks, te combineren met maximaal vijf optiepakketten. Tegelijk gaat het merk van start met een “fair price”-prijspolitiek waarbij wordt gewerkt met nettoprijzen in plaats van promoties en kortingen.

 

Terwijl de Citroën-modellen tot nu de afwerkingsniveaus Live, Feel, Feel Pack, Shine en Shine Pack heetten, beperkt het merk ze vanaf 4 september tot drie, genaamd YOU, PLUS en MAX. Tegelijk zullen op elk van die versies maximaal vijf optiepakketten worden aangeboden om het aanbod transparanter en begrijpelijker te maken. 

Door minder diversiteit in het aanbod zouden de levertermijnen korter moeten worden en belooft Citroën ook concurrentiëlere prijzen. In dat kader is ons land samen met Oostenrijk, Luxemburg, Nederland, het VK en Duitsland een pilootland voor een nieuw “fair price”-beleid waarbij wordt gewerkt met nettoprijzen per land, om meer duidelijkheid te scheppen in de prijszetting en ervoor te zorgen dat de betaalde prijs dezelfde is ongeacht het distributiekanaal. Dit past perfect in de plannen van Citroën om over te stappen naar onlineverkoop en het agentschapsmodel waarbij de auto’s worden verkocht door het merk en de vroegere concessiehouder vervelt tot een agent die instaat voor levering en service en de auto niet meer zelf factureert en verkoopt. 

Daarnaast zal Citroën nog steeds beperkte edities blijven voorstellen zoals de nieuwe Ë-SERIES collectie in de nabije toekomst.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.