Nieuws

© Citroën

Citroën geeft ë-C4 en ë-C4 X meer elektro-pk’s en introduceert benzine en diesel op C4 X

03 mei 2023
Door Stijn Blanckaert

Net als bij de andere compacte elektrische auto’s van Stellantis heeft ook de tweeling Citroën ë-C4 en ë-C4 X recht op een krachtigere elektromotor en een grotere accu. Bovendien introduceert het merk ook diesel- en benzineversies van de C4 X, die bij ons tot nog toe enkel als elektrische auto verkrijgbaar was.

 

De elektrische Citroën C4 en zijn wat gestileerdere tweelingbroer, de ë-C4 X krijgen op de Shine Pack-topuitvoering een nieuwe elektrische motor en batterij als aanvulling op de bestaande elektrische aandrijflijn. Die tweede variant heeft een hybride synchrone elektromotor van 115 kW (154 pk) en 260 Nm in plaats van de synchrone elektromotor met permanente magneet van 100 kW (136 pk) en 260 Nm van het bestaande model en heeft ook een grotere en modernere lithiuionaccu met een inhoud van 54 kWh, voor een elektrisch rijbereik tot 418 kilometer (WLTP). Citroën geeft ë C4 en ë C4 X meer elektro pks en introduceert benzine en diesel op C4 X autonieuws 0007

17 procent meer rijbereik 

Het rijbereik van de nieuwe variant ligt daarmee 17 procent of 58 kilometer hoger dan dat van de reeds bestaande versie die met zijn batterij van 50 kWh volgens de WLTP-methode 360 kilometer ver raakt. De “oude” versie blijft naast de nieuwe variant in de catalogus staan als aandrijving voor zowel de Feel, de Shine als de Shine Pack-uitvoeringen, terwijl de Shine Pack dus ook met de grotere accu en krachtigere elektromotor geleverd kan worden.Citroën geeft ë C4 en ë C4 X meer elektro pks en introduceert benzine en diesel op C4 X autonieuws 0016

De gelijkstroom-snellaadcapaciteit van beide varianten is 100 kW en ondanks de grotere accu heeft de nieuwe variant met 30 minuten om van 20 tot 80 procent bij te laden niet meer tijd nodig om opgeladen te worden. De nieuwe versie kan bovendien uitpakken met een wisselstroom-driefaselader van 11 kW, wat mooi is voor het segment.  

Het supplement dat Citroën vraagt voor het extra vermogen en rijbereik bedraagt een redelijke € 1.000 en de ë-C4 met 154 pk is er vanaf € 43.800 terwijl de ë-C4X met de nieuwe aandrijflijn een prijskaartje van € 44.300 torst.

C4 X komt ë-C4 X gezelschap houden 

Om tegemoet te komen aan klanten die (nog) geen boodschap hebben aan elektrisch rijden of er het budget niet voor hebben heeft het merk ook besloten om de in andere landen reeds verkrijgbare benzine- en dieselversies van de ë-C4 X – die tot nu alleen als elektrische auto verkrijgbaar was – ook naar ons land te brengen. Citroën geeft ë C4 en ë C4 X meer elektro pks en introduceert benzine en diesel op C4 X autonieuws 0009

Concreet wordt de C4 X hier verkrijgbaar met de 1.2 PureTech 100-motor met 6 manuele versnellingen (als Feel, vanaf € 28.000), met de 1.2 PureTech 130-motor en de automatische EAT8-versnellingsbak (als Shine voor € 32.560 of als Shine Pack voor € 34.700) of als BlueHDI 130-diesel, eveneens met automatische versnellingsbak (EAT8) (€ 33.710 voor de Shine, € 35.850 voor Shine Pack).

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.