Citroën onthult op het Autosalon van Parijs een echte publiekstrekker. De CXPerience Concept met een plug-in-hybride aandrijflijn. Echter het echte nieuws zit volgens Citroën aan de binnenkant van dit ruimteschip, want daar ligt de focus compleet op maximaal comfort. De CXPerience Concept wordt aangedreven door een benzinemotor met een vermogen van 150 pk tot 200 pk. De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 300 pk. Citroën koppelt de aandrijflijn aan een elektronisch gestuurde achttraps automaat, geplaatst tussen de brandstofmotor en elektromotor. De compacte batterij is geplaatst onder de cabine en drijft de achterwielen aan.
De naam CXPerience is natuurlijk een knipoog naar de vroegere CX, eveneens een bijzonder vormgegeven limousine met aflopende daklijn. Overigens is ook de designtaal een belangrijk kenmerk van dit prototype. Bepaalde elementen keren terug op toekomstige modellen van Citroën. De CXPerience Concept meet 4,85 lang, 2 meter breed en amper 1,37 meter hoog en is ontworpen door Citroën Styling in het designcentrum in Vélizy, net buiten Parijs.
Citroën mag dan afgestapt zijn van hydropneumatische vering, maar de Franse constructeur belooft een zeer hoog veercomfort, met een knipoog naar de C6.
Een B-stijl ontbreekt. Wie de deuren opent, heeft volop ruimte om in te stappen in het futuristische interieur met plaats voor vier personen. Centraal op het dashboard plaatst Citroën een 19-inch HD-scherm met een beeldverhouding van 16:3. Het scherm neemt de rol van analoge knoppen over. Airco, hulpsystemen, navigatie en multimedia is allemaal te bedienen via het touchscreen.
De passagiers achterin hebben een tablet, waarmee ze de airco kunnen aanpassen, maar ook media met elkaar kunnen delen. Ook van de partij is de ConnectedCam. Deze slimme toevoeging, een Full HD-camera met een groothoeklens van 120 graden, maakt op afroep foto’s en korte video’s van twintig seconden. En in het geval van een ongeluk maakt de ConnectedCam automatisch een opname.