Nieuws

© Citroën

Citroën brengt legendarische SM eventjes terug met DS SM Tribute

11 september 2024
Door Alain Devos

De Citroën SM uit 1970 werd geen groot commercieel succes, maar de coupé met Maserati-motor ging wel de geschiedenis in als een van de fraaiste Franse auto’s ooit. Om zijn tiende verjaardag te vieren, heeft zustermerk DS nu de SM Tribute in elkaar laten steken.

 

Het blijft een wat rare kronkel van wat toen nog PSA en ondertussen Stellantis is geworden. Het van het moedermerk losgemaakte DS kreeg zowat tien jaar geleden de voornaam van een van de meest legendarische... Citroëns ooit, qua verwarring kon dat toch wel tellen. Ze doen er in Parijs nu nog een schepje bovenop, door het eerbetoon aan de SM dus ook de familienaam DS mee te geven. Niet dat het zo belangrijk is, kopen zal je de SM Tribute immers niet kunnen doen.5 Citroen brengt legendarische SM eventjes terug met DS SM Tribute

Geen beperkingen

Op de ontwerpafdeling (of in de directiekamer) kozen ze voor de ‘nieuwe’ SM gelukkig niet voor het formaat en de vormen van een SUV of cross-over, wel voor een 4,94 meter lange coupé die de elegantie van het door de in 2021 overleden Robert Opron bedachte origineel wel weet te evenaren en misschien zelfs nog overtreffen. Aangezien productie van al was het maar een beperkt aantal exemplaren hoegenaamd niet aan de orde is, liet de creativiteit van de designers zich natuurlijk ook niet of nauwelijks beperken.4 Citroen brengt legendarische SM eventjes terug met DS SM Tribute

Lage snuit

Er werd dan ook opnieuw gekozen voor een lange en lage snuit, een daklijn die één vloeiende lijn met de dan ook schuine achterruit vormt en een net wel zowat verticaal en ook smaller ‘kontje’. Bij de originele SM bleven de achterwielen voor meer dan de helft achter het koetswerk verborgen, bij de nieuwe (met velgenmaat 22 duim!) doen ze dat maar net iets minder. Vooraan zorgen de achter een brede glazen plaat (met 3D-scherm) geplaatste lichtblokken voor een al even grote knipoog. De auto lijkt qua sfeer allemaal SM, maar laat zich in tegenstelling tot de vorige week nog door Renault ‘heruitgebrachte’ R17 zeker niet omschrijven als een restomod. 14 Citroen brengt legendarische SM eventjes terug met DS SM Tribute

Rechthoekig stuurwiel

Dat geldt ook voor het interieur. Onder meer de vorm en de ivoorkleurige bekleding van de stoelen en de bovenste lijn van het dashboard doen zeker nog aan de originele SM denken, maar alles oogt wel heel modern en zelfs behoorlijk futuristisch. Het compacte stuurwiel is een rechthoek en de gebogen middenconsole is uit glas vervaardigd, de SM Tribute komt vanzelfsprekend ook met de nodige schermen en alle vandaag denkbare multimediasnufjes. Over de aandrijving komen we helemaal niets te weten. Logisch, wellicht is die er ook niet. Een V6 van Maserati zou leuk zijn geweest, maar ‘past’ anno 2024 natuurlijk niet meer echt in dit soort conceptcar. 7 Citroen brengt legendarische SM eventjes terug met DS SM Tribute

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.