Nieuws uit de Citroën-stal. Het Stellantis-merk heeft met Thierry Koskas een nieuwe baas, die nog dit jaar een elektrische C3 belooft die een prijskaartje onder de € 25.000 zou moeten krijgen en met een volle accu 300 kilometer ver zou moeten raken.
De Citroën C3 was in 2022 nog de meest verkochte auto in ons land, maar het merk heeft het moeilijk en ziet zijn marktaandeel dalen. In heel Europa is de C3 volgens de nieuwe Citroën-topman goed voor 30 procent van alle Citroën-verkopen. Dit jaar nog krijgt het model een opvolger die als kruising tussen een hatchback en een kleine SUV stijlelementen overneemt van de bijzondere “Oli” -concept car die dit jaar nog op het Autosalon in Brussel prijkte.
Die opvolger wordt volgens Koskas, die met een aantal media sprak, deze herfst in oktober onthuld en komt in 2024 op de markt. Hij krijgt de naam ë-C3 en zal minder dan 4 meter lang zijn, een wielbasis van 2,54 meter hebben en als volledig elektrische auto de concurrentie moeten aangaan met de compacte Chinese EV’s en de eveneens aangekondigde en wat later verwachte elektrische Renault 5 en VW ID.2. Koskas kondigt een Europese basisprijs aan van minder dan € 25.000.
De nieuwe elektrische C3 zal in de Stellantis-fabriek in Trnava (Slowakije) gebouwd worden en staat niet op het platform van de elektrische Peugeot e-208 of Opel Corsa-e, maar wel op het Smart-platform dat zowel voor Europese als voor andere markten bestemd is. Het rijbereik zou zo’n 300 kilometer moeten bedragen.
Thierry, Koskas, die in februari Vincent Cobee opvolgde aan het hoofd van Citroën en tegelijk zijn functie als Chief of Sales and Marketing bij Stellantis behoudt, stelt dat hij tegen 2025 ambieert om 1 miljoen Citroëns te verkopen op jaarbasis, waarvan 700.000 stuks in Europa, met een Europees marktaandeel van 5 procent dat hij eind dit jaar al hoopt te bereiken. Koskas heeft daarvoor een plan dat “Back to 5” werd gedoopt.
Dat is een hele opdracht, aangezien het Europese marktaandeel van de Franse constructeur eind april volgens ACEA niet meer dan 3,4 procent bedroeg, wat een half procent lager is dan het aandeel in dezelfde maand vorig jaar. Ook in België gaat het Citroën niet echt voor de wind, met een marktaandeel dat tot eind mei 3,24 procent bedraagt en maar goed is voor een veertiende plaats in de Belgische tussenstand. De oorzaak van die achteruitgang ligt volgens Koskas voor een groot deel aan logisitieke problemen en een tekort aan vrachtwagenbestuurders om bestelde auto’s naar de dealers te brengen, een probleem waar hard aan gewerkt wordt.
Koskas gaf ook duidelijk te kennen dat Citroën zeker geen lowcost-merk zou worden dat de concurrentie aangaat met Dacia.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853