Nieuws

© Mercedes

CEO zegt dat Mercedes de voorkeuren van de klanten niet kan negeren

25 september 2024
Door Alain Devos

Ook Ola Kallenius, CEO van Mercedes-Benz, pleit nu openlijk voor een versoepeling van de Europese CO2-regels. In een interview met het Duitse Handelsblatt verwijst de topman van het Duitse bedrijf naar de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s, hij zegt dat er meer rekening moet worden gehouden met de voorkeuren van Europese autokopers. 

 

Kallenius zei het eens te zijn met de vraag van de Europese lobbygroep ACEA, waarvan ook Mercedes lid is, om de voor volgend jaar voorziene en nog strenger wordende emissieregels te herbekijken. Die kunnen de sowieso al in moeilijkheden verkerende Europese auto-industrie voor miljarden aan boetes kosten. “We kunnen de voorkeuren van klanten niet negeren”, stelt de in Zweden geboren Duitser. “Met de stagnerende verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s zijn de CO2-doelstellingen voor 2025 nauwelijks nog haalbaar.In der Factory 56 im Mercedes-Benz Werk Sindelfingen rollt ab sofort die Elektro-Limousine Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (Stromverbrauch kombiniert (WLTP*): 23,4–21,1 kWh/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km, elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km) vom Band. *Stromverbrauch und Reichweite wurden auf Grundlage der VO 2017/1151/EU ermittelt.;Stromverbrauch kombiniert (WLTP*): 23,4–21,1 kWh/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km, elektrische Reichweite WLTP: 529-586 km*The Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (combined electrical consumption (WLTP*): 23,4–21,1 kWh/100 km, combined CO2 emissions: 0 g/km, electric range WLTP: 529-586 km) electric sedan starts to leave the production line at Factory 56 in the Mercedes-Benz Sindelfingen plant. * Power consumption and range were determined on the basis of Regulation 2017/1151/EU.;Combined electrical consumption (WLTP*): 23,4–21,1 kWh/100 km, combined CO2 emissions: 0 g/km, electric range WLTP: 529-586 km*

‘Zwakker’ China

Kallenius stelt in het interview met de Duitse zakenkrant ook het nogal alarmerende rapport van Mario Draghi, de voormalige voorzitter van de Europese Centrale Bank, over het concurrentievermogen van de Europese industrie zowat zonder voorbehouden te kunnen steunen. Mercedes publiceerde op 19 september al een winstwaarschuwing en noemde de verzwakkende economie in China een van de belangrijkste oorzaken. Voor verschillende constructeurs, waaronder dus ook Mercedes, is dat Aziatische land een van de belangrijkste markten geworden. Kallenius zei ook nog dat zijn bedrijf wel op schema zit wat kostenbesparingen betreft. “Geen enkele onderneming is statisch”, aldus nog de CEO. Neue Mercedes-Benz Wallbox für vernetztes und effizientes Laden von Elektrofahrzeugen New Mercedes-Benz Wallbox charges electric vehicles connected and intelligently

Herstel EV-markt?

De door verschillende partijen uit de industrie en zelfs al door de Italiaanse regering ‘geformuleerde’ vraag om de verstrenging van de CO2-regels vanaf 2025 op zijn minst uit te stellen, heeft vooralsnog geen resultaat opgeleverd. Vanuit groene hoek, met denktank Transport & Environment als een van de spreekbuizen, is al behoorlijk ‘kwaad’ op die verzoeken gereageerd. T&E voorspelt, aan de hand van een zelf uitgevoerde studie, dat de verkoop van elektrische auto’s in 2025 weer echt zal aantrekken. Ze gaat uit van een marktaandeel dat zal stijgen naar 20 tot misschien zelfs 24 procent. De komst van verschillende nieuwe en aanzienlijk goedkopere EV’s zoals de Citroën ë-C3, Hyundai Inster en Renault 5 E-Tech Electric  moet daar voor zorgen.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.