Heeft de CEO zelf ontslag genomen bij Stellantis of is hij gedwongen om het bedrijf per direct te verlaten? Dat is voorlopig nog niet duidelijk, zeker is wel dat de al een tijdje omstreden Portugees Carlos Tavares meteen zijn bureau heeft mogen leegmaken. Er waren grote meningsverschillen met de raad van bestuur, zo luidt het officieel.
Lange tijd werd verwacht dat Tavares op het einde van zijn contract begin 2026 nog wel voor enkele jaren kon bijtekenen. Maar de situatie is ondertussen helemaal veranderd. Stellantis zag zijn verkoop en ook de winst dit jaar fel achteruit gaan en lijkt vandaag net een van de zieke broertjes van de internationale autohandel. Het zorgde er ook voor dat de dealers zich begonnen te roeren en ze Tavares zelfs rechtstreeks verantwoordelijk hielden voor de problemen waar het bedrijf mee kampt. Er was recent dan ook al beslist dat er tegen begin 2026 wel een nieuwe CEO zou worden aangesteld. Op zondag 1 december kwam dan echter ook het toch nog wel enigszins verrassende nieuws dat Tavares al meteen mag of dus moet vertrekken.
Onder Carlos Ghosn was Tavares een tijdje de nummer 2 bij Renault. Maar het klikte niet echt goed tussen de heren met dezelfde voornaam, de tweede had ook duidelijk de ambitie om zelf ‘ergens’ nummer 1 te worden. Dat mocht bij PSA (Citroën, Peugeot...), waar hij in 2014 aan het roer kwam te staan en kort daarop al Opel wist in te lijven. Met onder meer verregaande besparingen kon hij het toen allesbehalve florissante Franse bedrijf weer gezond krijgen, Tavares maakte in 2021 ook van de fusie met FCA (Fiat, Jeep...) een succes.
Opel werd weer winstgevend en Alfa Romeo en Lancia kregen nieuwe kansen, terwijl er in de Verenigde Staten ook heel wat geld werd verdiend met de Amerikaanse Stellantis-merken. Niemand die tot voor kort het beleid van Tavares ‘luidop’ in twijfel durfde te trekken, de CEO werd dan ook een van de best betaalde bedrijfsleiders die de auto-industrie ooit heeft gekend. Maar in 2024 ging het dus plots wel helemaal mis. In verschillende landen en ook in Noord-Amerika ging de verkoop plots wel achteruit en werd Tavares er door onder meer de dealers daar van beschuldigd veel te weinig te hebben geïnvesteerd in nieuwe producten en de technologische ontwikkeling van de merken.
Ook in Europa draait de winkel niet goed meer. Zo krijgt in Italië zelfs het ‘eigen’ Fiat kloppen en zijn er conflicten met de vakbonden en de regering. Ook in België verliezen zowat alle Stellantis-merken heel snel marktaandeel en zijn de dealers luidop aan het morren. Er is hen een agentschapsmodel opgelegd dat potentiële klanten eerder lijkt weg te jagen dan aan te trekken. De hele Stellantis-organisatie werd in ons land tegelijk ook nog eens geplaagd door softwareproblemen in de administratie en aanverwante activiteiten. Tegelijk duiken ook regelmatig betrouwbaarheidsproblemen met sommige modellen en vooral motoren op, dat gebeurde trouwens ook met de Amerikaanse auto’s.
Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven bij de beslissing om Tavares per direct te laten vertrekken, komen we misschien pas te weten als een van de betrokken partijen ooit zijn memoires schrijft. Zeker is wel dat er nog niet meteen een opvolger is, de raad van bestuurder en haar voorzitter John Elkann hebben alleen laten weten dat men hoopt er in de eerste helft van 2025 een te kunnen aanstellen. Ondertussen neemt Elkann zelf eventjes de leiding van het bedrijf over.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853