Zes jaar nadat GM zich terugtrok uit Europa na Opel te hebben verkocht aan PSA, kondigt de Amerikaanse autoreus zijn terugkeer naar het Oude Continent aan. Weliswaar enkel met een louter elektrisch aanbod, met de knappe Cadillac Lyriq als markante vlaggenschip.
De specificaties van Cadillac’s allereerste elektrische model zetten meteen de toon. Met zijn 12 modules tellende batterijpakket van 100 kWh belooft de Lyriq de kaap van 500 kilometer te ronden in het geval van de versie met achterwielaandrijving, die zo’n 340 pk en 440 Nm levert. Er is ook een model met twee elektromotoren, die 500 pk en 610 Nm over de twee assen verdeelt.
Snelladen zou de Lyriq kunnen met een vermogen van 190 kW en voor de Amerikaanse markt wordt gewag gemaakt van een boordlader van 19,2 kW – iets wat in Europa vertaald zou kunnen worden naar 22 kW. Verder heeft Cadillac het over Regen on Demand-technologie en One-Pedal Driving. Je kunt de mate van regeneratief remmen met andere woorden regelen aan de hand van hendels aan het stuurwiel.
Dat bevindt zich in een knap digitaal dashboard van liefst 33 duim met de recentste infotainmenttechnologie en connectiviteit. Het systeem heeft ingebedde Google-software, net als de auto’s van Polestar, Volvo en Renault. De afwerking belooft op premiumniveau te staan, net als de comfortuitrusting.
In de V.S. kost de Cadillac Lyriq minstens $ 58.590. Hij wordt geproduceerd in Spring Hill, Tennessee, waar $ 2 miljard werd geïnvesteerd om de productie van elektrische voertuigen te ondersteunen. Er wordt nog eens $ 2,3 miljard gepompt in een volledig nieuwe batterijfabriek in Spring Hill. Die wordt gerund door Ultium Cells LLC, een joint-venture tussen GM en LG Energy Solution.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853