Nieuws

© BYD

BYD gaat Europese constructeurs mogelijk helpen om CO2-boetes te vermijden

10 februari 2025
Door Alain Devos

De al fel geplaagde Europese auto-industrie riskeert dit jaar forse boetes te moeten betalen voor de hoge CO2-uitstoot van haar modellen. EV-specialisten als BYD kunnen die helpen vermijden.

 

Het is bekend, de Europese Unie ‘verplicht’ de autoconstructeurs om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma’s dit jaar nog eens met zo’n 15 procent te reduceren. Slagen ze daar niet in, dan moet er voor elke verkochte auto een boete van € 95 euro per gram (boven de limiet) worden betaald. Om dat te vermijden zou de modellenmix van de fabrikanten toch voor minstens 20 procent uit volledig elektrisch aangedreven wagens moeten bestaan, zo is links en rechts al berekend. Joining forces for a CO2 neutral Mercedes-Benz supply chain

Diverse strategieën 

In de directiekamers en op de boekhoudingen van verschillende constructeurs worden dan ook diverse strategieën bekeken: de EV-verkoop aanzwengelen door de prijzen te verlagen, die van auto’s met verbrandingsmotor wat ‘ontmoedigen’ door ze duurder te maken, de EU overtuigen om de strengere CO2-regel nog even uit te stellen... of een soort koolstofkredieten kopen bij autobouwers die wat overschot hebben. Dat laatste is natuurlijk het geval voor fabrikanten die vooral of zelfs uitsluitend in elektrische voertuigen handelen. 

 Er bestaan al twee CO2-pools 

Bij die laatste is ook het Chinese BYD, daar laat men nu dus verstaan al in gesprek te zijn met Europese constructeurs om samen een pool te vormen die dan kan helpen om de grote EU-boetes te vermijden. Dat vernam Automotive News toch van Alfredo Altavilla, een zogeheten speciale adviseur van BYD voor Europa. Eerder dit jaar werd al de oprichting van twee van dat soort pools aangekondigd, eentje tussen Ford, Mazda, Stellantis, Subaru, Toyota en EV-specialist Tesla en een tweede tussen Mercedes-Benz, Polestar, Smart en Volvo.  

De krachten bundelen

Het laat de partners met een nog (te) lage verkoop van elektrische auto’s toe hun uitstoot te ‘bundelen’ met de EV-marktleiders. Ze kopen er dan letterlijk emissiekredieten van, kunnen daarmee hun gemiddelde CO2-uitstoot verlagen en voor honderden miljoenen euro’s aan boetes vermijden. BMW, Volkswagen Group en Renault Group zijn de enige grote Europese spelers die nog geen deel uitmaken van zo’n pool. 

 Met de commerciële details mag de EU zich niet moeien 

Mogelijk praten zij dus al met BYD over een dergelijke samenwerking. De Europese Commissie moet elk jaar voor 31 december op de hoogte worden gebracht van de overeenkomsten, met de commerciële voorwaarden mag Brussel zich echter niet bemoeien. De aan een pool deelnemende merken mogen onderling ook geen gedetailleerde gegevens uitwisselen, behalve over hun gemiddelde CO2-emissies, de specifieke doelstellingen ter zake en hun totaal aantal geregistreerde voertuigen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.