Nieuws

© Pieter Beerden

Brussels autosalon 2025 sluit de deuren, met veel bezoekers én veel bestellingen werd het een groot succes!

19 januari 2025
Door Alain Devos

De 101ste editie van het Brusselse autosalon heeft de deuren gesloten. Organisator FEBIAC telde iets meer dan 300.000 bezoekers, dat waren er nog een pak meer dan de 270.000 van twee jaar geleden. Zowat alle deelnemende merken lijken ook heel tevreden over de belangstelling van (potentiële) klanten.

 

De Brussels Motor Show 2025 lijkt een succes over de hele lijn. Er vielen op de opvallend fraaie stands heel wat internationale premières te ontdekken, diverse topmensen van de deelnemende constructeurs kwamen langs en er daagden dus vooral heel wat bezoekers op. Zowel liefhebbers als potentiële autokopers, de Belgische invoerders rekenden vooraf dan ook echt wel op het salon om de verkoop aan particulieren nog eens een stevige boost te geven.Autonieuws Autosalon2025 21

Ook veel volk bij de dealers 

Of dat laatste ook echt is gelukt, zal de volgende dagen en weken moeten blijken. Er kwamen zich op het salon alvast heel wat mensen ‘informeren’, het is voor de invoerders en hun dealers nu nog even afwachten hoeveel nieuwe bestelbonnen dat zal opleveren. De meeste standhouders klonken tijdens de laatste salonuren toch al vrij tot zelfs heel optimistisch. “De mayonaise heeft zeker gepakt”, zegt Jeroen Lissens van Belgisch marktleider BMW. “Er waren niet alleen veel bezoekers, heel wat mensen kwamen ook echt wel naar het salon met de intentie een auto te kopen. Bij Mini konden ze dat meteen op de stand doen, bij BMW worden de contracten bij de dealers afgesloten. Maar vanuit die hoek kregen we ook heel positieve signalen.” 

 Het aanbod was dit jaar veel breder 

Lissens wijst ook op de nieuwe aanpak van BMW. “Op het vorige autosalon, twee jaar geleden, hoorden we vaak dat we haast alleen dure elektrische auto’s op onze stand hadden. Dit jaar was ons aanbod veel breder, met ook een sterke focus op de kleinere modellen en zelfs de basisversies. Dat heeft echt wel gewerkt, het lijkt er immers op dat ook heel wat particulieren weer voor een nieuwe auto gaan.Autonieuws Autosalon2025 61

Veel offertes, veel bestellingen 

Bij grote concurrent Mercedes vangen we zowat dezelfde en dus even positieve verhalen op. “We kunnen met een goed gevoel op dit salon terugkijken”, zegt woordvoerder Bastien Van Den Moortel. “Ons nieuwe standconcept in de patio sloeg duidelijk aan. Met de nog gecamoufleerde CLA, de Maybach SL en de elektrische G-Klasse hadden we dan ook enkele echte hoogtepunten. De interacties met de klanten waren echt fantastisch, met veel offertes die zeker in bestellingen zullen worden omgezet.” 

 Het was echt over de koppen lopen 

Renault heeft zich altijd al een grote fan van autosalons getoond, ook daar zijn ze dus heel blij met het succes van de jongste editie. “Het was bij momenten echt over de koppen lopen”, zegt communicatiedirecteur Karl Schuybroek. “We hebben ook het gevoel dat de particuliere markt echt weer aantrekt, wat tijdens het tweede semester van vorig jaar trouwens al een beetje het geval was. En voor dit salon komen we zowel qua leads als concrete orders boven de cijfers van 2023 uit. Bij Renault scoren de Clio en de Captur goed, maar ook onze elektrische 5 slaat aan bij de particulieren. Bij Dacia blijven de Sandero en de Duster de grote hits.Renault BMS 2

Ook belangstelling voor EV’s 

We staken ons licht ook al eens op bij Kia, waar marketing- en pr-directeur Joris Peeters ons met een grote glimlach te woord staat. “Ook voor ons was deze editie van het salon heel succesvol. We halen zeker het objectief en doen daarmee beter dan tijdens het vorige salon in 2023. De interesse was het grootst voor de Sportage en de EV3, maar ook de EV9 genoot heel wat belangstelling. Na enkele dagen hebben we dan ook besloten een tweede exemplaar van die elektrische SUV op de stand te zetten.” 

 We haalden ons objectief voor het hele salon al na vier dagen 

Groot enthousiasme ook bij de Belgische invoerder van het Chinese BYD. “We hebben op onze stand echt enorm veel volk zien passeren”, zegt woordvoerder Thomas De Meûter. “Zelfs toen het bij de buren al eens wat minder druk leek, was het bij ons nog drummen. We hebben in Brussel ook echt heel wat auto’s verkocht. Het objectief voor de hele duur van het salon haalden we zelfs al na vier dagen. Vooral de Seal U en de nieuwe Sealion 7 genoten veel belangstelling.Autonieuws Autosalon2025 51

Grote interesse voor hybrides 

D’Ieteren vulde met al zijn merken en diensten Paleis 11, het populairste merk was daar natuurlijk nog altijd Volkswagen. “Vooral de Tiguan scoorde goed”, vertelt Joke Boon. “Iets verrassender is misschien wel dat de Golf ons tweede populairste model blijft. Mogelijk heeft dat ook wel te maken met de viering van de 50ste verjaardag van die auto in 2024.” Of het salon ook voor D’Ieteren een succes was? “Absoluut!” 

 De beste showroom ooit 

We polsten ook nog even bij Astara, de Belgische invoerder van Hyundai, Isuzu, KGM, Maxus, MG en Suzuki. “We kregen enorm veel vragen om informatie”, zegt woordvoerster Anne Potemans. “En die leads zorgden ondertussen vaak ook al voor een positief vervolg bij de dealers. Er wordt dezer dagen dus ook echt wel gekocht, met als duidelijke trend een grote interesse in hybride auto’s. Onze populairste modellen zijn de Hyundai Tucson en Kona, de MG ZS en HS en toch ook wel de Isuzu D-Max”. Potemans wijst er wel nog op dat de keuzes van de particuliere klanten, zoals verwacht, heel anders zijn dan die van de bedrijven. “Dit Brusselse autosalon was de beste showroom ooit”, bevestigt collega Bart Hendrickx. We hebben al onze doelen overtroffen, zowel op de stands als bij de dealers. Niets dan lachende gezichten hier.” Autonieuws Autosalon2025 2

Snelle beslissing voor volgende editie 

Het slotwoord is voor Frank Van Gool, CEO van organisator FEBIAC. “Het autosalon blijft duidelijk een uiterst belangrijke economische motor voor de hele sector. Uit onze peilingen blijkt dat 32 procent van de aanwezigen het salon bezochten met een directe koopintentie. Onze exposanten tonen zich ook heel tevreden over de interesse die ze bij het publiek hebben ervaren. Er wacht hun dealers nog een drukke periode. De saloncondities lopen immers nog enkele weken door.” 

 Het salon heeft zeker nog een toekomst  

Of het voortbestaan van het Brusselse autosalon daarmee verzekerd is? “De volledige sector is het erover eens, het salon verdient zeker nog een mooie toekomst. We gaan ons in de loop van week al buigen over de mogelijkheden voor een volgende editie. Een evenement dat gericht is op de verkoop van auto’s en ook een internationale uitstraling heeft, daar willen we graag aan vasthouden. In januari natuurlijk.”Frank Van Gool Febiac Autosalon 2025

 

 

 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.