Voor het eerst in zijn lange geschiedenis denkt Volkswagen eraan om één of zelfs meerdere Duitse fabrieken te sluiten. Dat menen het persagentschap Bloomberg en enkele nationale media toch te weten. Er moeten besparingen worden doorgevoerd bij het eigen merk en dat van de dochtermerken, ook het voortbestaan van de Audi-fabriek in Brussel lijkt al een tijdje heel onzeker.
Grote Volkswagen-baas Oliver Blume stelt dat de economische toestand zeker voor de autosector is verslechterd. Tegelijk is er de komst van nieuwe spelers uit andere werelddelen en natuurlijk vooral China naar Europa. Duitsland wordt als locatie voor de productie van auto’s ook alsmaar minder aantrekkelijk dan andere – lees: ‘goedkopere’ – landen en dus ziet Volkswagen zich blijkbaar genoodzaakt voor het eerst de sluiting van fabrieken in overweging te nemen. Met een winstmarge van slechts 2,3 procent tijdens de eerste helft van het jaar wordt er niet genoeg geld meer verdiend om verder in elektrificatie en digitalisering te blijven investeren.
Volkswagen stelt in eigen land zowat 120.000 mensen te werk. Naast de allereerste en ook nog altijd bekendste fabriek nabij de hoofdzetel in Wolfsburg, worden er ook auto’s of onderdelen gebouwd in Braunschweig, Chemnitz, Dresden, Emden, Hannover, Kassel, Osnabrück, Salzgitter en Zwickau. De directie zegt nog niet welke fabrieken mogelijk moeten sluiten en hoeveel banen er dan zouden verdwijnen. Minstens een assemblage-eenheid voor wagens en een site voor onderdelen lijken hoe dan ook bedreigd. Volkswagen liet ook al verstaan dat het de in 1994 met de Duitse vakbonden afgesloten werkzekerheidsovereenkomst wil opzeggen. Die garandeert nu nog het vermijden van naakte ontslagen in de vestigingen van het bedrijf tot 2029.
Volkswagen kampt in Duitsland blijkbaar al een tijdje met hogere productie- en aanverwante kosten dan zustermerken als Audi, Seat en Skoda. Er bestaat al een besparingsplan, tegen 2026 dient dat zowat 10 miljard euro op te leveren. Er zou daarvoor moeten worden gesnoeid in zogeheten vaste en materiaalkosten, voor het personeel zijn er gunstig genoemde ontslag- en pensioenregelingen uitgewerkt. Ondertussen raakte echter bekend dat die plannen niet meer volstaan en dat er nog extra miljarden moeten worden gevonden. Het verminderen van de arbeidskosten door natuurlijk verloop of pensioen gaat blijkbaar te traag om de nodige structurele aanpassingen te doen en de concurrentie van de onderneming te verbeteren, zo klinkt het bij de directie.
Als er tot fabriekssluitingen en dus massale ontslagen zou worden overgegaan, komt er quasi zeker een clash met de machtige vakbonden. Samen met de deelstaat Nedersaksen, waarin Wolfsburg ligt, hebben die de meerderheid in de ondernemingsraad. Uit die hoek kwam alvast de waarschuwing voor een conflict en – in dat geval – hevig verzet. De voorzitter van de raad liet ook al duidelijk verstaan dat de sluiting van Duitse fabrieken niet zal worden toegestaan. Binnen Volkswagen zouden er door externe consultants echter al workshops worden gepland voor werknemers die een nieuwe loonbaan willen overwegen. Eentje buiten de Volkswagen-groep, dus. De kans op nog een positieve uitkomst voor de Belgische Audi-fabriek, waar ooit trouwens ook Volkswagens werden gebouwd, lijkt met het slechte nieuws uit Wolfsburg natuurlijk kleiner dan ooit.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853