Wie toch nog op een redding of op zijn minst het bewaren van een deel van de werkgelegenheid in de Brusselse Audi-fabriek hoopte, weet nu helaas ‘beter’. Op een bijzondere ondernemingsraad is gezegd dat de Volkswagen-groep geen nieuw model meer voorziet voor Vorst, dat komt dus toch wel zowat neer op een bevestiging van de sluiting van de fabriek.
Dat de productie van de elektrische Audi Q8 E-Tron uit Vorst zou verdwijnen, was al eventjes geweten. Eerder deze zomer was ook al bevestigd dat er zelfs nog dit jaar al een pak banen zouden sneuvelen, loop volgend jaar zou er dan een definitief punt achter de Brusselse carrière van de grote Audi worden gezet. In het kader van de zogeheten Wet-Renault kwam de ondernemingsraad vandaag opnieuw samen, daar heeft de directie dus ook bekendgemaakt dat er geen vervanger voor de Q8 E-Tron komt. Geen Audi en ook geen model van een van de vele andere merken van de grote Volkswagen-groep. Vanuit Duitsland kwam eerder deze week trouwens ook al het nieuws dat er daar wellicht ook minstens één fabriek zal worden gesloten. De hele groep kampt met overcapaciteit, deels door de tegenvallende verkoop van de elektrische auto’s waarvan tot voor kort nog zoveel werd verwacht. Er wordt ook te weinig winst gemaakt.
De directie heeft de vakbonden wel nog gezegd te blijven zoeken naar alternatieve projecten, maar het is hoegenaamd niet duidelijk wat die concreet kunnen opleveren. Veel banen zullen er niet mee worden gered, bij de werknemers in Vorst lijkt men er dan ook al vanuit te gaan dat een volledige sluiting van de fabriek zowat onvermijdelijk is. Audi zou ook nog in onderhandeling zijn met mogelijke overnemers, maar daarover is evengoed weinig of geen informatie bekend. Er zou zelfs maar één kandidaat overblijven, misschien gaat het dan wel over een Chinese constructeur die België als productielocatie zou kunnen kiezen om aan de nieuwe EU-importheffingen te ontsnappen. Maar dat scenario lijkt, met de ‘concurrentie’ van nogal wat landen waar onder meer de loonkosten nog wat lager zijn dan bij ons, ook niet echt veel kans op slagen te hebben.
Ondertussen is ook bekend dat fabrieksdirecteur Volker Germann zijn post in Vorst verlaat. Hij wordt op 16 september al vervangen door Thomas Bogus, die werkte al in verschillende Audi-fabrieken en is momenteel projectmanager voor alle volledig elektrisch aangedreven modellen van het merk. Mogelijk krijgt hij nu de taak de afbouw van de productie van de elektrische Q8 E-Tron zo ‘vlot’ mogelijk te laten verlopen. Normaal zouden er na een vrij lange sluiting vanaf morgen opnieuw auto’s worden gebouwd in Vorst, het is maar de vraag of het personeel bereid zal zijn om meteen weer aan het werk te gaan. Op 17 september komt de ondernemingsraad al opnieuw samen, de vakbonden hopen tegen dan meer en vooral gedetailleerde informatie te krijgen over de alternatieve pistes en de mogelijke overnemer(s) waar de directie het dus nog over heeft.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853