Het heeft erg lang geduurd, want we schreven er voor het eerst over in oktober 2020, maar nu is het dan toch zover. Het Vlaamse parlement zal volgende week zo goed als zeker een nieuw decreet over een aanpassing van de verkeersbelasting op pick-ups aannemen tijdens de plenaire vergadering van 14 december. Dat betekent meteen het definitieve einde van de BIV-vrijstelling en erg lage verkeersbelasting voor pick-ups voor particulieren. Wallonië had
eind vorig jaar al gezorgd voor een aanpassing van de verkeersbelasting voor lichte vrachtvoertuigen zoals pick-ups die door particulieren worden gebruikt. Daarvoor al,
in oktober 2020, had de Vlaamse regering plannen om voor een gelijkaardige wijziging te zorgen, maar daar was tot vandaag geen concreet nieuws meer over. Nu staat die verandering dus wel in de steigers, en wel al vanaf 1 januari 2023, wat dus al volgende maand is.
Wat verandert er?In het nieuwe decreet wordt bepaald dat er voor door Vlaamse particulieren bestelde nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (N1) van het type “pick-up” (lees: auto’s als de VW Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max of Amerikaanse pick-ups als de Dodge Ram en dergelijke) en voor “chassis-cabines” met enkele of dubbele cabine die besteld worden na 31 december 2022 een einde komt aan de voordelige fiscale behandeling van dergelijke voertuigen als lichte vracht, die maakt dat ze momenteel vrijgesteld zijn van BIV en een zeer lage jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor tweedehandsvoertuigen gaat de wijziging in bij inschrijving vanaf 1 januari 2023.
Concreet zullen in Vlaanderen gedomicilieerde particulieren bij inschrijving van een dergelijke auto vanaf januari de verkeersbelasting betalen als voor een personenwagen, auto voor dubbel gebruik of minibus. De pick-ups worden vanaf nu dan ook als zodanig beschouwd waardoor er zowel een (flink bedrag aan) belasting op de inverkeerstelling als een jaarlijkse verkeersbelasting op basis van cilinderinhoud, brandstofsoort en CO2-uitstoot verschuldigd zal zijn.
Enorme stijging van de kostenHet zal niemand verwonderen dat het beschouwen van pick-ups van particulieren als personenwagens voor een enorme stijging van de kosten van het bezit en gebruik van dergelijke voertuigen zal zorgen. De Vlaamse regering gaat ervan uit dat de gemiddelde BIV voor pick-ups zo’n € 7.000 à 8.000 per voertuig zal zijn en dat de jaarlijkse verkeersbelasting zal stijgen van gemiddeld € 150 naar ongeveer € 800.
Als we de berekening maken voor de nieuwe Volkswagen Amarok, die net nu gelanceerd wordt, zien we dat de BIV, die tot nu € 0 bedroeg, door de CO2-uitstoot van 266 g/km van de versie met drie liter grote dieselmotor vanaf januari maar liefst € 12.594,09 zal bedragen, terwijl de rijtaks van de huidige € 170,94 naar € 1.398,22 op jaarbasis stijgt.
Voor een minder krachtige Isuzu D-Max met een 1,9 liter grote dieselmotor en 180 g aan CO2-uitstoot komt de BIV op € 1.802 en de jaarlijkse verkeersbelasting op € 465,32 in plaats van de huidige € 170,94.
Het is duidelijk dat de nieuwe regels voor een felle daling van de populariteit van de pick-up bij particulieren zullen zorgen, aangezien die vanaf januari geen enkele fiscale reden meer zullen hebben om een dergelijke auto te verkiezen boven een SUV of een gewone personenwagen.
Voor wie als particulier vandaag al met een pick-up rijdt verandert er ook niets voor wat betreft die auto. Die behoudt dus de lage verkeersbelasting maar zal – wanneer hij wordt doorverkocht aan een andere particulier – voor de nieuwe klant wel belast worden als een personenwagen.
Wat met bestelde maar nog niet geleverde pick-ups? Particulieren die dit jaar nog een (nieuwe) pick-up bestellen die echter pas volgend jaar geleverd of ingeschreven kan worden, kunnen nog van de gunstige fiscaliteit van lichte vrachtvoertuigen genieten onder de volgende voorwaarden:
1) de auto moet effectief vóór 1 januari 2023 besteld zijn door de belastingplichtige
2) de bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie moet een kopie van de bestelbon ontvangen vóór 15 februari 2023, samen met een specifiek formulier dat wordt ondertekend door de belastingplichtige en een reeks gegevens over de persoon die de auto inschrijft bevat. Het gaat dan om het rijksregisternummer en de naam en het domicileadres van de persoon op wiens naam het voertuig ingeschreven werd of zal worden.
Over welke bevoegde entiteit het zal gaan en wat het te gebruiken formulier zal zijn is er nog geen duidelijkheid. Die komt er na de publicatie van het programmadecreet in het Staatsblad.
Voor ondernemingen, zelfstandigen en geleasde auto’s verandert er niets. Voor wie zijn pick-up als zakelijke klant met een ondernemingsnummer aanschaft of met een leasingmaatschappij werkt verandert er niets. Zij blijven dus vrijgesteld van de BIV en betalen de lage verkeersbelasting voor lichte vrachtwagens.
Technische keuring zoals voor bedrijfswagensVoor de technische keuring blijven de pick-ups die door particulieren ingeschreven worden ook in de toekomst onderworpen aan de regels voor bedrijfsvoertuigen, wat betekent dat ze ook dan nog verplicht gekeurd zullen moeten worden voor de eerste inschrijving en nadien op jaarbasis naar de technische controle moeten.