Nieuws

© Opel

Brandgevaar Opel Ampera-E: “do not park inside”

15 juli 2021
Door Dieter Quartier
GM en de Amerikaanse voertuigveiligheidsdienst NHTSA vragen eigenaren van een Chevrolet Bolt om hun auto zeker niet onbewaakt op te laden in een garage wegens brandgevaar in de batterij. Heb je een Opel Ampera-E? Dan lijkt het ons zinvol om dit advies ook in acht te nemen…

De Opel Ampera-E is immers niet meer of niet minder dan een gerebadgede Chevrolet Bolt en wordt door GM geëxporteerd naar diverse Europese landen, waaronder België. Het gros van de Ampera-E’s rijdt echter rond in Noorwegen en Nederland.

Vorig jaar werden 69.000 Chevrolet Bolts teruggeroepen door GM wegens brandrisico’s. Die zouden ontstaan wanneer je de batterij meer dan 90 procent oplaadt. Gisteren kregen Bolt-eigenaars opnieuw een waarschuwing van GM en van de Amerikaanse voertuigveiligheidsinstanties: ze worden met aandrang verzocht om hun auto buiten te parkeren, uit de buurt van huizen en andere structuren.

GM zei onlangs dat het meldingen van twee recente branden onderzocht in voertuigen die in november werden teruggeroepen vanwege brandrisico's. De 50.000 betrokken Amerikaanse Chevrolet Bolts zijn van de modeljaren 2017-2019 en werden teruggeroepen vanwege het risico op een oncontroleerbare brand in het hoogspanningsbatterijpakket onder de achterbank.

LG Chem-batterijen

De terugroeproepactie in november van bijna 69.000 Chevrolet Bolts  met hoogspanningsbatterijen geproduceerd door LG Chem kwam er na vijf gemelde branden, waarbij twee lichtgewonden vielen.

In april kondigde GM ook een software-update aan en zei dat dealers "diagnostische hulpmiddelen zouden gebruiken om mogelijke afwijkingen in de batterij vast te stellen en indien nodig batterijmodules te vervangen". Ook Opel stuurde een gelijkaardige communicatie uit in Europa.

De NHTSA vraagt eigenaars hun auto voor onbepaalde tijd buiten te parkeren, ongeacht of ze de software-update hebben gehad of niet. Heb je een Ampera-E, dan doe je dus maar beter hetzelfde…

Niet alleen GM

GM is trouwens niet de enige fabrikant die (deels) elektrische auto’s heeft teruggeroepen. Ook BMW (diverse e-modellen) en Ford (Kuga PHEV) hebben hun klanten geïnformeerd over mogelijk brandgevaar en hebben duizenden auto’s gecontroleerd en desgevallend geherprogrammeerd. In sommige gevallen moesten diverse batterijmodules worden vervangen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.