Nieuws

© Groupe BMW

BMW zet elektrificatie verder: X1 en X2 plug-in gaan in Brussel in wereldpremière

09 januari 2020
Door Stijn Blanckaert
Om het strikte uitstootobjectief van Europa, dat de constructeurs verplicht in 2020 en 2021 gemiddeld per verkochte auto niet meer dan 95 g CO2 uit te stoten, zijn elektrische auto’s en plug-inhybrides een bittere noodzaak. 

BMW heeft dat duidelijk begrepen en lanceert na ook de 2 Active Tourer, de 3- en 5-Reeks, de 7-Reeks en de X5 al van plug-inhybride aandrijvingen te hebben voorzien nu ook een plug-in variant van de compacte SUV X1 en de X2, die het zelf een Sports Activity Coupé noemt.

De twee modellen dragen de namen X1 xDrive25e en X2 xDrive25e en combineren een driecilinder TwinPower Turbo-benzinemotor van 1,5 liter en 125 pk (220 Nm) met een elektromotor van 95 pk (165 Nm) die gevoed wordt door een batterij van 10 kWh die een plaatsje vond onder de achterbank. 

Het systeemvermogen bedraagt een niet onaardige 220 pk, het gecombineerde maximumkoppel 385 Nm. Daarmee accelereert de X1 xDrive25e tot 100 km/h in 6,9 seconden, terwijl de X2 met dezelfde naam daar precies 0,1 seconden minder lang over doet. Met een -bij ons onbruikbare- top van 193 en 195 km/h kunnen beide modellen ook in Duitsland hun mannetje staan op de Autobahn. Zuiver op elektriciteit bedraagt de topsnelheid 135 km/h.

Met de elektromotor alleen zou een rijbereik van tussen 54 en 57 kilometer mogelijk zijn. De batterij kan aan een gewoon stopcontact van leeg tot 80% vol opgeladen worden in 3,8 uur, terwijl het met een BMW i Wallbox minder dan 3,2 uur zou mogen duren om de batterij volledig te vullen (dus tot 100%).

De benzinemotor krijgt een zestrapsautomaat, terwijl de elektromotor geen versnellingsbak nodig heeft. Door de combinatie van beide aandrijfvormen laten beide modellen een normuitstoot van niet meer dan 43 tot 48 gram CO2 per kilometer optekenen, wat ze natuurlijk ideaal maakt om fiscaal aantrekkelijk te zijn én het Europese objectief te halen.

Beide modellen worden ook op de vier wielen aangedreven (daarom dus de xDrive in de naam), waarbij de elektromotor de achterwielen aandrijft en de benzinemotor de voorwielen.

Naast de basisversie zijn er ook een Sport-, xLine- en een M Sport-uitvoering verkrijgbaar voor de X1, terwijl X2-klanten kunnen kiezen voor de modellen Advantage, Style, M Sport en M Sport X.

BMW wil tegen eind 2021 meer dan een miljoen (geheel of gedeeltelijk) geëlektrificeerde modellen op de weg hebben gezet, en plant volgend jaar ook één vierde van alle verkochte wagens met een plug-inhybride of volledig elektrische aandrijving te verkopen. Tegen 2025 moet dat al 33 procent zijn en in 2030 zelfs de helft van alle BMW’s en MINI’s. Tegen 2023 zullen nog eens 25 extra geëlektrificeerde auto’s in de gamma’s van BMW en MINI aangeboden worden.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.