Een verrassing bij BMW, het brengt de Z4 M40i als Pure Impulse-editie met manuele zesbak.
Er zijn dit jaar al overuren gedraaid bij BMW, zo werden de Coupé en Cabrio van de 4-Reeks onder handen genomen en vond men ook nog extra vermogen voor de M4 Competition M xDrive-varianten. Nu valt er dus ook nog wat nieuws te melden voor de Z4, een van de laatste nog enigszins betaalbare roadsters op de markt.
Je kon de achterwielaangedreven Z4 al krijgen met een manuele zesbak, maar dan moest je wel genoegen nemen met het basismodel met de 2 liter grote viercilinder van 163 of 197 pk. Te weinig paarden voor de puristen, veronderstellen we. Ze kunnen, als ze over een wat groter budget beschikken, nu echter ook gaan voor de Pure Impulse-editie van het M40i-topmodel. Die heeft een 3 liter grote zescilinder van 340 pk en 500 Nm en biedt dus voortaan de keuze tussen de bekende achttrapsautomaat en een manuele bak.
Mits het perfecte schakelwerk kan je die Z4 in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h laten spurten, dat is wel één tiende minder snel dan met de Steptronic. Wat de Pure Impulse nog bijzonder maakt? De Variable Sport Steering, de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, het M Sport-differentieel en de M Sport-remmen zijn sowieso standaard op de M40i, voor deze speciale uitvoering zijn er ook op maat gemaakte hulpveren voor en achter, een aangepaste software voor de dempers en de stuurinrichting en een versterkte stabilisatorstangklem. Ook de tractiecontrole en het M Sport-differentieel zouden met het oog op een nog wat sportiever rijgedrag zijn aangepast. Een echte M wil BMW de auto niet noemen, maar hij komt allicht toch wel dicht in de buurt.
Er zijn voor de Pure Impulse natuurlijk ook wat visuele extra’s, we vermelden de donkerdere modellogo’s, de buitenspiegelkappen in glanzend zwart en de zo mogelijk nog wat meer opvallende rode remklauwen. Vooraan zitten er M-velgen met maat 19, achteraan zijn het er van 20 duim. Er zijn tenslotte ook nieuwe kleuren, zoals het Frozen Deep Green van de auto op onze foto’s. Goedkoop is zo’n Pure Impulse-kuur natuurlijk weer niet, reken op een eindafrekening van zo’n 76.000 euro. Er valt ook nog wat nieuws te melden over de bravere uitvoeringen van de Z4. De 20i en 30i met viercilindermotoren hebben nu ook standaard een M Sport-pakket en velgen van 18 duim.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853