BMW stelt de XM Label Red voor. Dat is de absolute topversie van het enige exclusieve BMW M-model dat niet op een andere BMW gebaseerd is. Deze plug-inhybride heeft een systeemvermogen van een hallucinante 748 pk en is daarmee het krachtigste “M”-model dat BMW ooit bouwde.
De XM Label Red is dus het vlaggenschip van BMW’s M-divisie. Hij combineert zijn V8 benzinemotor met 585 pk (430 kW) met een in de M-Steptronic-versnellingsbak geïntegreerde elektromotor van 145 kW of 197 pk voor een totaalvermogen van niet minder dan 748 pk (550 kW) en een monsterkoppel van 1.000 Nm. Daarmee doet de Label Red nog eens 95 pk en 200 Nm bij het al niet misse vermogen van de “gewone” XM. De Label Red accelereert vanuit stilstand naar de 100 km/h in 3,8 seconden en heeft een op 250 km/h begrensde topsnelheid die wanneer voor het M Driver’s Pack wordt gekozen opgetrokken wordt tot 290 km/h.
Dat dergelijke vermogens enkel met vierwielaandrijving op de weg gezet kunnen worden is duidelijk. Hier gaat het om BMW’s M xDrive-vierwielaandrijving met een modelspecifieke afstelling van het onderstel dat niet alleen met de karrenvrachten aan vermogen en koppel overweg moet kunnen, maar ook met het Sumo-gewicht van deze SUV.
Doordat dit een plug-inhybride is die beschikt over een accu van 25,7 kWh waarmee hij elektrisch kan rijden over een afstand van 75 tot 83 kilometer kan hij uitpakken met een erg laag WLTP-normverbruik van 1,6 tot 1,7 l/100 km en een stroomverbruik van 33 tot 34,5 kWh/100 km, wat vanzelfsprekend niet haalbaar is wanneer potentieel van de XM wordt aangesproken. Hoe dan ook is hij op het vlak van de verkeersbelasting en de BIV interessant door zijn officiële CO2-uitstoot van 35 tot 39 g/km en is hij voor wie als professionele klant snel is met zijn bestelbon ook nog 100 procent fiscaal aftrekbaar.
Zuiver elektrisch haalt de XM Label Red tot 140 km/h. Het opladen van de accu kan met wisselstroom tot 7,4 kW, waarmee het volledig laden van de accu maximaal 4,25 uur duurt.
Uiterlijk is de Label Red herkenbaar door de accentband in Toronto Red-metaalkleur (die ook in het zwart kan uitgevoerd worden voor wie dat verkiest). Het gebruik van rood wordt doorgetrokken tot de modellogo’s en de wielinzetstukken. Standaard staat de Label Red op velgen van 21 duim. De omlijstingen van de BMW-nieren en de diffusorelementen zijn hoogglanzend zwart.
Binnenin werd gekozen voor een zwart-rood-kleurenschema met rode contrasterende stiknaden en rode accenten voor de verluchtingsroosters.
De productie van de XM Label Red start in augustus in de BMW-fabriek in Spartanburg in de VS, waar ook de X5 en X6 van de band lopen. De eerste publieke vertoning is voorzien voor het autosalon van Shanghai, later deze maand, wat geen toeval is, want dergelijke auto’s zijn erg populair bij de rijken in het verre Oosten.
Wie echter denkt dat er bij ons geen markt is voor dergelijke overdaad vergist zich, want BMW noteerde al talloze bestellingen voor de XM en alvast in ons land is meer dan 90% ervan voor de Label Red-versie.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853