Net als je dacht: het einde van de dikke SUV’s is in zicht, of: maffer dan de snuit van de nieuwe BMW 7 zal het wel niet worden, lanceert BMW de 650 pk sterke, op zijn zachtst gezegd markante XM met een vette V8 op benzine. Om toch enigszins in het eco-gareel te lopen, krijgt hij een oplaadbare batterij mee die 88 kilometer reikwijdte biedt. 
50 jaar BMW M GmbH, dat moet je vieren. En waarom niet met een potige SUV die knipoogt naar de M1 en discrete elegantie allesbehalve hoog in het vaandel voert. Twee afzonderlijke koplampen, twee opgeblazen nieren met goudkleurige randen en doorlopende contourverlichting en grote luchtinlaten kenmerken de voorkant. Verdere verwijzingen naar het verleden nemen de vorm aan van BMW-logo’s die in de vlakke achterruit zijn gegraveerd en de opvallende lamellenstructuur van de sculpturale achterlichten. We laten je zelf oordelen.
4.4 V8 met elektrische ondersteuningDe XM wordt aangedreven door een 4,4 liter grote V8 met dubbele turbo, die 489 pk op de vier wielen zet en assistentie krijgt van 197 elektrische paarden. De M HYBRID-aandrijving produceert een totaal maximumkoppel van 800 Nm.
BMW’s jongste creatie sprint in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h en zou daarbij naar verluidt een energieke soundtrack te berde brengen. Die dankt hij aan zijn sportuitlaatsysteem met elektronisch gestuurde, continu verstelbare kleppen en zeshoekige dubbele uitlaatpijpen die voor het eerst op een BMW M model boven elkaar zijn geplaatst.
Het vermogen van het aandrijfduo wordt op de weg overgebracht via de vierwielaandrijving M xDrive, die vooral in de modus 4WD Sport naar achteren is gericht. De bestuurder kan ook de modus 4WD Sand selecteren, die speciaal is ontworpen voor het rijden over duinen en soortgelijke oppervlakken. Ook de werking van het M Sport-differentieel in de achteras is volledig variabel.
iX-interieur met leddakhemelHet dashboard van de XM zorgt voor weinig verrassingen als je ooit al de cockpit van de iX hebt gezien. Het BMW Curved Display maakt immers het mooie weer. De standaarduitrusting omvat multifunctionele M zetels, kniebeschermers en een modelspecifiek M lederen stuurwiel, samen met M-specifieke graphics waaronder shift lights voor het BMW Curved Display en het BMW Head-Up Display.

Verwarmde rugleuningen die tot ver in de zijkanten van het achtercompartiment reiken en speciaal ontworpen kussens bieden de passagiers luxueus comfort. Uniek is de hemelbekleding met zijn driedimensionale prismastructuur, de rand in fotostijl en liefst 100 ledjes. Of dit standaard is, werd niet meegedeeld in het persbericht.
100 procent aftrekbaarWie zijn ecologische geweten (tijdelijk) wil sussen, kan tot 140 km/h elektrisch rijden. Als je de WLTP-cyclus volgt, moet je aan 88 emissievrije kilometers geraken. De accu heeft een netto inhoud van 25,7 kWh en kan met enkelfasige wisselstroom worden opgeladen aan 7,4 kW. Reken dus op een uur of vier om de batterij helemaal op te laden als je hebt hem geledigd.
Dankzij deze flinke batterij duikt de CO2-uitstoot van de XM onder de 50 g/km en wordt hij in ons land als een “echte” hybride beschouwd. Wie voor 1 januari 2023 een bestelbon ondertekent, geniet daardoor van een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent.
Prijzen werden nog niet vrijgegeven, maar wie X in combinatie met M zegt, weet ongetwijfeld de klepel wel hangen.