Nieuws

© BMW

BMW voorziet extra varianten voor verschillende modelreeksen

01 februari 2024
Door Alain Devos

BMW breidt de keuzemogelijkheden voor de elektrische i5 en iX2 uit, zowel voor de berline als voor de compacte SUV komen er nieuwe aandrijflijnen bij. Ook voor de klassieke X2 en de hybride XM zijn er extra varianten.

 

Om met die laatste te beginnen, de vorig jaar gelanceerde en bijzonder imposante XM was er al met 653 en 748 pk. Daar heb je natuurlijk de 4,4 liter grote V8 voor nodig, de nieuwe 50e doet het met een 3 liter grote zescilinder en een elektromotor van samen toch ook nog 476 pk. De batterij van 25,4 kWh is goed voor een elektrisch rijbereik van een dikke 80 kilometer.

BMWi5_eDrive40_BrooklynGreyExtra i5

Plug-inhybrides zijn bij ons een flink deel van hun (fiscale) aantrekkelijkheid kwijt, dus lijkt de uitbreiding van het elektrische i5-aanbod interessanter. Er waren al eDrive40- en M60 xDrive-varianten met respectievelijk 340 en 601 pk, er komt nu een xDrive40 bij. Die heeft twee motoren van samen 394 pk en 590 Nm, je spurt er desgewenst in 5,4 seconden mee naar 100 km/h. De nog altijd 81,2 kWh grote batterij moet in ideale omstandgiheden goed zijn voor een rijbereik van 538 kilometer.

BMW iX2Tweede diesel voor X2

Het aanbod van de ook nog maar net gelanceerde iX2 wordt verdubbeld. Het is te zeggen, naast de xDrive30 van 313 pk kan je nu ook gaan voor een eDrive20 met slechts één motor. Die zit boven de vooras en levert 204 pk. De spurt naar 100 km/h kan in 8,6 seconden en de batterij van 64,8 kWh is goed voor een rijbereik tot 478 kilometer. De ‘klassiekere’ X2 krijgt er een dieselmotor bij, naast de sDrive18 van 136 of 150 pk verschijnt er in de catalogus ook een vierwielaangedreven en mild-hybride xDrive20d van 163 pk. Hoe snel je daarmee mee 100 km/h rijdt? Wel, die oefening vraagt evengoed 8,6 seconden.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.