Nieuws

© BMW

BMW Vision Neue Klasse X toont toekomst van de elektrische SUV’s van het merk

21 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

BMW staat voor een heuse omwenteling. Met de auto’ van de Neue Klasse zal de Beierse constructeur vanaf 2025 een volledig nieuwe generatie zuiver als elektrische auto ontwikkelde modellen introduceren. Die worden hoogtechnologisch en zullen volgens BMW-CEO Oliver Zipse “het merk BMW herdefiniëren”. Nadat met de BMW Vision Neue Klasse eerder al een concept car die hint naar de toekomstige berlines van het merk werd getoond, onthult BMW nu de Vision Neue Klasse X, de voorbode van de zuiver elektrische SUV’s van de nieuwe generatie.

 

BMW spreekt over de Vision Neue Klasse X zoals bij al zijn SUV’s over een ‘SAV’, een Sports Activity Vehicle, maar wie het niet zo op marketing-blabla heeft mag dit gerust een SUV noemen. De Neue Klasse-auto’s herdefiniëren het merk BMW en verzamelen de allernieuwste technologie en verpakken dat in een volledig nieuw design dat wel nog steeds duidelijk herkenbaar is als een BMW. 

Technologisch vooruitstrevend 

BMW zal de auto’s van de Neue Klasse uitrusten met de zesde generatie van de eigen eDrive-elektrotechnologie. Naast verbeterde e-drive-units krijgen ze daardoor ook een nieuwe lithium-ionbatterij met ronde cellen, met een volumetrische energiedichtheid die meer dan 20 procent hoger ligt dan die van de eerder gebruikte prismatische cellen. In combinatie met de overgang naar een 800V-systeem kan dat de laadsnelheid met 30 procent verbeteren. P90543432 highResZo kunnen deze Neue Klasse-auto’s hun rijbereik volgens BMW in nauwelijks tien minuten met 300 kilometer uitbreiden. De zesde BMW eDrive-generatie moet ook tot 30 procent meer rijbereik opleveren. Op aerodynamisch vlak daalt de luchtweerstand van de BMW Vision Neue Klasse X met 20 procent ten opzichte van een vergelijkbaar model uit het huidige gamma. Nieuwe banden en een speciaal remsysteem voor volledig elektrische auto’s helpen de globale efficiëntie met een kwart te verhogen. 

Rijplezier 

Volgens BMW heeft de Neue Klasse vier hoofdkenmerken: elektrisch, circulair en digitaal én staan de auto’s van de nieuwe generatie als vierde kenmerk ook garant voor rijplezier. Dat moet onder meer gegarandeerd worden door nieuwe aandrijvings- en chassiscontrole op maat van de individuele voorkeuren van de bestuurder. De technologie is gebaseerd op een nieuw softwarepakket dat de constructeur in eigen beheer heeft ontwikkeld. De software wordt verwerkt door vier nieuwe ‘superbreinen’: het gaat om uiterst performante computers die slim samenwerken aan wat tot nu toe apart werd verwerkt. P90543416 highRes

Waar zijn die meganieren heen? 

Designmatig valt meteen op dat de Vision Neue Klasse X komaf maakt met de verguisde meganieren van de huidige SUV’s en die vervangt door twee smalle, met licht omrande verticale exemplaren. Ook de lichtsignatuur, met led-dagrijlichten op de linkse en rechtse uiteinden van de voorzijde, is verticaal opgebouwd. 

Achteraan reiken de achterlichten tot ver in het midden en geven ze de vertrouwde L-vorm een horizontale interpretatie. Door de lange wielbasis en de korte overhangen heeft de Vision Neue Klasse X de typische BMW-SUV-proporties en zou hij veel binnenruimte moeten bieden. De grote raampartijen van de concept car laten samen met het panoramadak erg veel licht in het interieur binnen. P90543422 highRes

Het hertekende stuurwiel met multifunctionele toetsen, het Central Display met aanraakbediening en het BMW Panoramic Vision-scherm vormen samen met de spraakbediening van de BMW Intelligent Personal Assistant de interfaces voor interactie tussen mens en wagen. Het al op de Vision Neue Klasse getoonde BMW Panoramic Vision -breedbeeldscherm onderaan de voorruit projecteert belangrijke informatie over de volledige breedte ervan. Dit systeem zal in productiemodellen van de Neue Klasse worden aangevuld met een BMW 3D Head-Updisplay. P90543440 highRes

De productie van het eerste model van de nieuwe Vision Neue Klasse-generatie zal al in 2025 van start gaan. De auto’s zullen worden gebouwd in de BMW Group-fabriek in Hongarije die als een iFACTORY werd ontwikkeld voor de bouw van elektrische auto’s in een volledig klimaatneutrale productieketen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.