Tegenwoordig moet je op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zijn om de nieuwste technologische snufjes in autoland te ontdekken. BMW onthult er de ei zo na productieklare iDrive-cockpit van de Neue Klasse. Die draait op BMW Operating System X, dat heel wat nieuwe mogelijkheden biedt.
BMW is behoorlijk onder de indruk van zijn eigen creatie. “High tech ontmoet zeer intuïtieve bediening - een kwart eeuw pionierswerk en technologisch leiderschap in bedieningsconcepten is uitgekristalliseerd in de nieuwe BMW Panoramic iDrive,” aldus Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Ontwikkeling.
Wat maakt de jongste generatie iDrive dan zo anders? We plozen het voor je uit aan de hand van het uitvoerige persbericht – helaas zat een reisje naar Vegas er niet in. Ter herinnering: de Neue Klasse van BMW, dat is de nieuwe generatie elektrische voertuigen die later dit jaar onthuld wordt, met de elektrische 3-Reeks en X3 als protagonisten.
De nieuwe BMW iDrive verenigt vier centrale elementen in een vernieuwend weergave- en bedieningsconcept.
Het iDrive-systeem draait op het nieuwe BMW Operating System X – eigenlijk een update van het bestaande in-house ontwikkelde Operating System 9 – dat gebaseerd is op een Android Open Source Project (AOSP)-softwarestack. Het biedt nog meer mogelijkheden voor updates en upgrades dan voorheen.
BMW Operating System X maakt het mogelijk om de BMW Panoramic Vision, het optionele BMW 3D Head-Up Display, het centrale display en het multifunctionele stuurwiel zodanig met elkaar te combineren dat fysieke en digitale ervaringen in elkaar overvloeien. Zo verschijnt bij een inkomend gesprek eerst een afbeelding op de BMW Panoramic Vision. Tegelijkertijd licht een symbool op de relevante stuurwielknop op dat eerder niet zichtbaar was, in het groen, wat de optie aangeeft om de oproep aan te nemen door op de knop te drukken of deze te weigeren met een veeg over de rechterkant van het stuurwiel.
Wanneer een navigatiebestemming wordt ingevoerd via aanraakbediening of spraakbesturing, worden er waarschuwingen voor de routebegeleiding weergegeven op het BMW 3D Head-Up Display, terwijl de BMW Panoramic Vision meer informatie over wegen en kruispunten afbeeldt. Voor een bredere oriëntatie kan op elk moment een volledig kaartoverzicht op het centrale display worden weergegeven.
De bijgewerkte BMW Intelligent Personal Assistant reageert zoals gebruikelijk op de prompt “Hey BMW” of kan worden opgeroepen via een knop op het multifunctionele stuurwiel. De mogelijkheden van de BMW Intelligent Personal Assistant worden voortdurend uitgebreid en zullen voor de Neue Klasse naar een hoger niveau worden getild door de integratie van Large Language Models (LLM), dixit BMW.
Het gebruik van deze technologie is in eerste instantie gericht op navigatie, waardoor de klant uitgebreidere gesproken commando's kan geven met behulp van natuurlijke taal. “Breng me naar een oplaadstation dat dicht bij een supermarkt ligt” is het voorbeeld dat BMW aanhaalt. Op de stand van technologiepartner Amazon op CES 2025 kunnen bezoekers een eerste indruk krijgen van deze mogelijkheden aan de hand van een bètaversie van de nieuwe BMW Intelligent Personal Assistant in een BMW X3.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853