BMW start productie beperkte reeks BMW iX5 Hydrogen-waterstofauto’s in München
03 december 2022
Door Stijn Blanckaert
BMW is begonnen met de productie van een beperkte reeks X5-modellen die aangedreven worden door een brandstofcel op waterstof. De iX5 Hydrogen zal vanaf het voorjaar van 2023 in een aantal regio’s worden ingezet als demonstratiemodel voor koolstofvrije mobiliteit.
In de proeffabriek van BMW’s onderzoeks- en innovatiecentrum in München is de productie van de iX5 Hydrogen begonnen. Het waterstofmodel is tijdens de ontwikkelingsfase al intensief getest en zal vanaf volgend voorjaar in een beperkt aantal regio’s worden ingezet om te demonstreren wat mogelijk is met waterstoftechnologie voor personenwagens.
BMW beschouwt een mix van batterij- en brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen als de verstandige aanpak op de lange termijn om een koolstofvrije mobiliteit te verzekeren. Omdat brandstofcellen geen gebruik maken van kobalt, lithium of nikkel zijn ze een interessant alternatief voor batterijtechnologie, klinkt het. De bedoeling van het merk is om met de testvloot waardevolle inzichten op te doen om wanneer waterstofaandrijving ergens in de nabije toekomst realiteit wordt klaar te zijn om de klanten een interessant productaanbod te kunnen presenteren.
Proeffabriek in München
De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van BMW Group in het Research and Innovation Centre in München. Daar wordt elk nieuw model van een van de merken van BWM Group voor het eerst gemaakt. Er werken ongeveer 900 mensen aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk met als taak ervoor te zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie.
De Amerikaanse BMW Group-fabriek in Spartanburg levert de basisvoertuigen voor het waterstofmodel, dat is ontwikkeld op het platform van de BMW X5. In de carrosserieafdeling van de proeffabriek krijgen ze een nieuwe vloerconstructie die het mogelijk maakt de twee waterstoftanks in de middentunnel en onder de achterbank te plaatsen.De modelspecifieke elektrische systemen, de accu, de elektromotor en de brandstofcel worden tijdens de assemblage geïntegreerd naast de standaard productieonderdelen van de X5.
De elektrische motor, die samen met de accu in de achteras is geplaatst, is er een van de huidige, vijfde generatie BMW eDrive technologie, die ook in de batterij-elektrische en plug-in hybride modellen van BMW wordt toegepast.
De BMW iX5 Hydrogen doorloopt alle gebruikelijke productiestadia, te beginnen bij de carrosserieafdeling, vervolgens de spuiterij en de assemblage, om te eindigen met een eindinspectie van elke afzonderlijke auto. Daarna ondergaat elke auto een uitgebreide operationele controle in het testcentrum van BMW Group in Aschheim.