BMW stapt over op agentschapsmodel
Precies de ochtend na de publicatie van ons artikel over het agentschapsmodel dat steeds meer in de plaats komt van de klassieke distributie via concessiehouders maakt BMW Group officieel bekend dat ook zij in het in het kader van de toenemende digitalisering en de uitbreiding van de online verkoop van voertuigen wil overschakelen naar het agentschapsmodel.
"Voor de regio Europa geloven wij dat de toekomst ligt in een nieuw pan-Europees agentschapsmodel. Onze focus ligt op directe klanttoegang met een hoge klantloyaliteit en een naadloze, end-to-end digitale en fysieke premium klantervaring", zei Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor Customer, Brands & Sales.
De BMW Group werkt nu de details van dit nieuwe model uit met zijn Europese retailpartners. "We willen dat ons toekomstige verkoopmodel voor Europa gunstig is voor alle betrokkenen: voor ons, onze partners in de retail en bovenal voor onze klanten," vervolgde Nota.
Daarmee wordt dus bevestigd wat we gisteren al schreven. Na Mercedes gaat ook BMW als grote Duitse premiumspeler de overstap maken. Wanneer dat in België het geval zal zijn en wat dat concreet betekent voor wie verdeler of klant is blijft nog even afwachten.
Verkoop elektrische BMW’s en MINI’s meer dan verdubbeld
In hetzelfde persbericht maakt BMW Group ook bekend dat het net geen 600.000 voertuigen van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce wist te leveren in het eerste kwartaal van dit jaar en dat het aandeel van volledig elektrische auto’s in de leveringen van het eerste kwartaal meer dan verdubbelde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (+149,2%) om uit te komen op 35.289 exemplaren, waarbij vooral de BMW iX en i4 bijdroegen aan het resultaat. Daarmee ligt de onderneming op schema om de groeidoelstellingen voor elektrische auto’s in 2022 te halen. Tegen het einde van 2025 wil BMW Group meer dan twee miljoen volledig elektrische voertuigen op de weg hebben. MINI zal tegen het begin van de jaren 2030 een volledig elektrisch gamma hebben en ook Rolls-Royce wordt tegen 2030 een elektrisch merk.
Van de in totaal 596.907 geleverde auto’s waren er 519.796 van moedermerk BMW zelf. MINI leverde 75.487 auto’s af in het eerste kwartaal, wat 1,1% meer is dan in dezelfde periode van vorig jaar. 8.925 stuks van die MINI’s waren elektrisch. Rolls-Royce zag zijn verkoop in dezelfde periode met niet minder dan 17,7% toenemen tot 1.624 geleverde auto’s, wat een eerste kwartaalrecord is voor het 117 jaar oude traditiemerk. De eerste elektrische Rolls, de Spectre, komt in het vierde kwartaal van volgend jaar op de markt.
In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, het sterkste eerste kwartaal in de geschiedenis van de onderneming, daalden de leveringen van alle merken gecombineerd met 6,2%. Na een sterke start van het jaar, in een zeer volatiele omgeving, overschaduwden de gecombineerde effecten van de geopolitieke situatie in Oost-Europa en de Covid-lockdowns in China de zakelijke ontwikkeling. Toch heeft BMW Group deze gevolgen naar eigen zeggen over het algemeen goed opgevangen en verwacht de constructeur dat de leveringen voor het volledige jaar 2022 op hetzelfde niveau zullen liggen als in 2021.
Chinese en Europese markten dalen, VS groeit
Samen met zijn Chinese partners kon BMW Group in het eerste kwartaal in China in totaal 208.507 voertuigen afleveren (-9,2%). In de VS stegen de leveringen van BMW en MINI met 3,7 procent tot 80.590 stuks.
In Europa kwamen de gecombineerde verkopen voor BMW en MINI uit op 220.076 eenheden (-7,8%). Met 8.410 volledig elektrische auto’s van januari tot eind maart 2022 droeg de Duitse markt onevenredig bij aan het elektro-offensief van BMW Group. In het eerste kwartaal van 2022 werden in totaal 61.552 voertuigen geregistreerd op de thuismarkt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853