Nieuws

© BMW Group

BMW’s toekomstige elektrische topmodel iNext heeft een naam: iX

11 november 2020
Door Stijn Blanckaert
Zonet stelde BMW in wereldpremière -op digitale wijze, natuurlijk- de iX voor. Dat is het nieuwe elektrische vlaggenschip van het Beierse merk dat -op enkele details na- productierijp is en vanaf de tweede helft van volgend jaar gebouwd zal worden in het Duitse Dingolfing.

The first BMW iX 2

De iX is het eerste model van BMW dat op het toekomstgerichte platform van de groep wordt gebouwd. Als technologisch vlaggenschip combineert hij de nieuwste innovaties op het vlak van elektrische mobiliteit, geautomatiseerd rijden en intelligente connectiviteit.
The first BMW iX Highlights 3

Het minimalistische design is typisch BMW maar onderscheidt zich toch duidelijk van de andere modellen van het merk. De lengte en breedte van het koetswerk komen overeen met die van de BMW X5, de hoogte is die van de X6 en de wielen zijn zo groot als die van de X7. BMW wil van de iX dus de ideale proporties van die modellen combineren in één geheel.

The first BMW iX 4Verder is het de bedoeling dat het interieur van de iX een verlengde wordt van de leefomgeving van de klant, waarin hij zich echt thuis voelt. De iX biedt plaats aan vijf inzittenden die in een loungesfeer kunnen reizen.

The first BMW iX Highlights 1De ruiten van de zijdeuren zijn frameloos en de verticale en intussen typische, grote BMW-grille dient hier niet als radiatorrooster maar herbergt talloze sensoren en radar- en cameratechnologie voor de rijhulpsystemen. De koplampen (leds, of course) zijn de smalste ooit bij BMW. Als optie worden BMW Laserlight-koplampen verkrijgbaar. Ook de achterlichten gebruiken ledtechniek en zijn extreem smal. Het BMW-logo op de motorkap herbergt de vuldop voor de ruitensproeiervloeistof en de ingewerkte aerodynamische deurhendels zijn een opmerkelijk designkenmerk. 

Technologie

De aandrijving gebeurt door twee elektromotoren met een maximumvermogen van meer dan 500 pk die de iX van 0 naar 100 km/h doen sprinten in minder dan 5 seconden. Het gemiddeld elektrisch verbruik bedraagt minder dan 21 kWh per 100 km in de WLTP-testcyclus en de hoogspanningsbatterij is 100 kWh groot, wat voor een rijbereik van meer dan 600 (WLTP-)kilometers moet zorgen. In exacte cijfers is het nog even wachten op het finale productiemodel.

De iX kan met snelheden tot 200 kW snelladen aan gelijkstroomladers, waardoor de batterij van 10 tot 80 procent opgeladen kan worden in 40 minuten en in tien minuten 120 kilometer extra kan toevoegen aan het rijbereik.

Het gewicht van de iX wordt binnen de perken gehouden door een aluminium spaceframeconstructie en het gebruik van koolstofvezel. De aerodynamische waarde die BMW vooropstelt is met een Cd-waarde van 0,25 opmerkelijk voor zo’n grote auto. 

Shy tech in plaats van high tech

Als uithangbord van het technologisch kunnen van BMW beschikt de iX over een technologische toolkit die verdere ontwikkeling op het gebied van digitale diensten of autonoom rijden toelaat, terwijl het merk prat gaat op een extreem niveau van computer-rekenkracht voor het verwerken van data die geleverd worden door extreem krachtige sensoren. De iX kan ook overweg met 5G voor de verdere ontwikkeling van autonoom rijden en automatisch parkeren.

The first BMW iX Highlights 12De auto werd volgens BMW vanuit het interieur naar buiten toe ontwikkeld, en luxe en ruimte worden gecombineerd met een hoge materiaalkwaliteit en een zeer beperkt aantal fysieke knoppen. De bestuurder kijkt uit op een gebogen digitaal scherm dat bestaat uit een 12,3 duim groot Information Display en een 14,9 duim groot Control Display. De inzittenden zitten in nieuw ontworpen stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Door het ontbreken van een centrale tunnel is er meer beenruimte en opbergruimte in het interieur.

BMW pakt ook uit met de term Shy Tech. Het merk bedoelt daarmee dat alle voorhanden zijnde technologie mooi geïntegreerd is zonder op te vallen. De luidsprekers zijn zo goed als onzichtbaar geïntegreerd, de head-up display-voorzieningen zijn goed verstopt en het aantal knoppen is uiterst beperkt. Gelukkig bleef de iDrive controller wel behouden, maar die ziet er nu anders uit.

Het stuurwiel is -voor het eerst in de BMW Groep- zeshoekig.

Duurzaamheid

De elektrische motoren worden gefabriceerd zonder gebruik te maken van zeldzdame grondstoffen en de batterij is zo goed als volledig recycleerbaar. De energie die wordt gebruikt om de auto en de batterijcellen te produceren komt volledig uit hernieuwbare bronnen en voor het interieur en het koetswerk worden in hoge mate gerecycleerde en natuurlijke materialen gebruikt.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.