BMW kijkt zowat 1,5 miljoen wagens na omwille van een mogelijk probleem met het remsysteem. De Duitse constructeur heeft het over een technische actie en zegt dat het risico op een ongeval zeer laag is. De winstverwachting voor 2025 werd al meteen bijgesteld. Er werd gerekend op 8 tot 10 procent, die marge is nu verlaagd tot 6 procent.
Het gaat om een mogelijk slecht werkend remsysteem, Integrated Braking System of IBS gedoopt, van toeleverancier Continental en betreft dus zowat anderhalf miljoen auto’s. Een elektronisch onderdeel zou niet optimaal functioneren, al drukken ze er bij BMW op dat de ‘getroffen’ wagens zeker nog altijd veilig zijn om mee te rijden. Het merk is het enige dat het bewuste remsysteem al gebruikt, het zit in tal van BMW- en ook Mini-modellen en zelfs in de Spectre van dochter Rolls-Royce. Het zijn allemaal auto’s die tussen 2022 en 2024 op de markt zijn gebracht, het exacte aantal voor België is nog niet bekend. Het grootste deel van de getroffen wagens rijdt rond in China, de Verenigde Staten en Duitsland, enkele honderdduizenden exemplaren staan nog bij de dealers. De leveringen ervan aan de klanten worden dus wel even stopgezet.
De anderhalf miljoen auto’s worden niet allemaal naar de garages teruggeroepen, horen we. Ze zijn voorzien van een soort diagnosesoftware die aangeeft of er een probleem met de rembekrachtiging is. In dat geval moet de wagen dus wel naar de dealer. Die laatste krijgt trouwens ook automatisch een waarschuwing en zal de klant dan evengoed contacteren. BMW zegt dat het om een (fysiek) nauwelijks merkbaar probleem gaat. Je zou iets harder dan normaal op het rempedaal moeten drukken om de auto tot stilstand te brengen, uit tests zou al zijn gebleken dat veel bestuurders het verschil niet of nauwelijks opmerken.
Voor het probleem werd ontdekt, verwachtte BMW zich al aan een lichte daling van zijn winst (voor belastingen) in 2024. Die zou ook deels het gevolg zijn van een ‘vertraagde’ groei in China, dat voor de constructeur een heel belangrijke markt is. De terugroep- of dus – dixit de Duitsers – technische actie zal zeker leiden tot een pak extra garantiekosten. Er wordt dan ook al een soort compensatieclaim tegen Continental overwogen. Op de beurs verloor het BMW-aandeel dinsdag tot 7,1 procent in waarde.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853