De i4 werd ontwikkeld op basis van een flexibele voertuigarchitectuur die van bij het begin bestemd was voor elektrische aandrijving. De hoogspanningsbatterij zit in de voertuigbodem en zorgt voor een zwaartepunt dat tot 53 millimeter lager ligt dan dat van de BMW 3-Reeks Berline. Het gewicht wordt gelijkmatig verdeeld over de voor- en achteras, de stroomlijn is met een Cd-waarde van 0,24 verzorgd en de lange wielbasis en brede sporen zouden voor een fijn weggedrag moeten zorgen.
Design
Designmatig is dit opnieuw een vierdeurscoupé met gestrekte proporties. Hij meet 4,78 meter in de lengte en is 1,85 meter breed. De overhangen zijn kort, de deuren hebben frameloze ruiten en de daklijn loopt mooi uit in de achterpartij. Vooraan vallen natuurlijk meteen de controversiële nieuwe BMW-nieren op en vinden we ook (optioneel) BMW’s Laserlight-koplampen terug.De koffer is minimaal 470 liter groot en kan worden uitgebreid tot 1.290 liter. Het kofferdeksel is elektrisch bediend. Het chassis van de i4 heeft een vooras met dubbele veerpoot en een specifiek afgestelde vijfpunts-achteras, schokdempers met liftfunctie en een elektromechanisch bekrachtigd stuur met een variabele overbrengingsverhouding. De M50-variant beschikt bovendien over elektrische vierwielaandrijving. De i4 kan ook uitgerust worden met een trekhaak en mag dan tot 1.600 kg zware aanhangwagens slepen.
Bij de lancering van de i4, eigenlijk de elektrische variant van de nog te lanceren nieuwe 4-Reeks Gran Coupé, zullen twee modelvarianten beschikbaar zijn. Eén ervan is de i4 M50, het eerste elektrische M-product.Nieuwe iDrive
Binnenin valt de op de bestuurder gerichte cockpit op. De komst van de i4 betekent meteen ook het debuut van een nieuwe generatie van BMW’s iDrive bedienings- en besturingssysteem, dat gebaseerd is op het nieuwe BMW Operating System 8 en bediend wordt via een gebogen display (BMW Curved Display) maar ook naar de stem van de bestuurder luistert.
Het volledig digitale BMW Curved Display groepeert een informatiescherm van 12,3 duim en een bedieningsscherm van 14,9 duim achter één glasoppervlak dat naar de bestuurder gericht is. Remote Software Upgrades houden de software van de i4 up-to-date en het navigatiesysteem BMW Maps wordt door gegevens uit de cloud voortdurend geactualiseerd. De i4 biedt ook gegevensoverdracht volgens de nieuwe en ultrasnelle 5G-standaard.
i4 eDrive40
De “gewone” i40 combineert een 340 pk (250 kW) en 430 Nm sterke elektromotor met klassieke achterwielaandrijving. Hij haalt volgens BMW 590 kilometer rijbereik uit zijn batterijpack, sprint naar de honderd in 5,7 seconden en heeft een tot 190 km/h begrensde top. BMW kondigt een elektriciteitsverbruik aan van tussen de 16 en 20 kWh/100 km.
i4 M50
De sportiefste i4 is door M Gmbh ontwikkeld als M-product, stelt BMW. Hij gebruikt een elektromotor op de vooras (258 pk, 190 kW) en een andere op de achteras (313 pk, 230 kW) om een systeemvermogen van 544 pk (400 kW) en 795 Nm te leveren en haalt een rijbereik tot 510 kilometer volgens de WLTP-cyclus, terwijl hij tussen de 19 en 24 kWh per 100 kilometer verbruikt.
Wanneer de bestuurder van de i4 M50 meer dan tien seconden lang veel vermogen vraagt, wordt de Sport Boost geactiveerd. Daardoor wordt niet alleen het maximum aandrijfvermogen, maar ook het maximale systeemkoppel van 795 Nm vrijgemaakt. Zo sprint deze elektrische M in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 225 km/h en is ook hier elektronisch begrensd.
Door de twee elektromotoren wordt de M50-versie op de vier wielen aangedreven, en de elektronisch gestuurde verdeling van het koppel via de elektromotoren zorgt voor een snellere reactie dan wanneer hij uitgerust zou zijn met een klassieke transferbak tussen de assen.
Standaard krijgt de i4 M50 ook een adaptieve M-ophanging met een specifieke afstelling, een sportiever afgestelde variabele stuurinrichting, M Sport-remmen en als optie ook 20 duim grote aluvelgen met verschillende bandenmaten op de voor- en achteras.
Nieuwe batterijtechnologie
De 83,9 kWh (netto 80,7 kWh) grote batterij van de i4 is er een van de vijfde generatie van BMW’s eDrive-technologie. De energiedichtheid van de lithium-ionbatterij is 20 procent hoger dan die van de BMW i3.
Ze kan met gelijkstroom met tot 200 kW opgeladen worden, waardoor de i4 eDrive40 in tien minuten 164 kilometer rijbereik kan bijladen en de i4 M50 in dezelfde periode 140 kilometers rijbereik toevoegt.
Laden met wisselstroom kan aan 11 kW met een driefasenlader of aan 7,4 kW met één fase.
Bij ons wordt elke i4 geleverd met een BMW-oplaadkaart met specifieke BMW-tarieven, een flexibele snellader met een laadsnelheid tot 11 kW voor thuis of aan normale publieke laadpalen.
Prijzen
De i4 eDrive 40 wordt in ons land verkocht vanaf € 59.600 zonder opties, de i4 M50 moet minimaal € 73.000 inclusief btw opbrengen.
De nieuwe elektrische vierdeurscoupé loopt van de band in de fabriek van BMW in München, waar alleen groene energie wordt gebruikt voor zowel de productie van de auto als van de batterij. Hij zal vanaf november verkrijgbaar zijn.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853