Het is allesbehalve toeval dat BMW de dag nadat Mercedes de eerste foto’s en alle info over de nieuwe E-Klasse op de wereld losliet, ook wat meer info vrijgeeft over de nieuwe 5-Reeks die eind volgende maand voor het eerst te zien zal zijn.
Autonieuws had al de kans om de nieuwe BMW 5-Reeks als i5 “in the flesh” te zien. We kunnen bevestigen dat de BMW 5 een erg elegante en mooie auto is geworden die de klassieke proporties van de huidige generatie behoudt en net als de nieuwe E-Klasse in de smaak zal vallen van wie houdt van een drievolumeberline die standing en klasse aan sportiviteit koppelt.In het geval van de nieuwe 5-Reeks betekent de wissel van modelgeneratie opnieuw een groeispurt, want de nieuweling is amper 5 centimeter minder lang dan de BMW 7-Reeks die onlangs vervangen werd. Dat betekent natuurlijk dat een parkeerplaatsje vinden net wat minder makkelijk is, maar ook dat er aan plaats in het interieur geen gebrek zal zijn.
Terwijl Mercedes de nieuwe E-Klasse alleen van benzine-, diesel- en plug-inhybride aandrijflijnen voorziet en met de EQE een elektrische tegenpool voor de E-Klasse aanbiedt, koos BMW ervoor om de nieuwe 5-Reeks meteen met de klassieke verbrandingsmotoren, als plug-in én als volledig elektrische variant, i5 genaamd, aan te bieden. Die moet ervoor zorgen dat wie overstapt van benzine of diesel naar elektrisch alvast op visueel vlak geen aanpassing moet doen en met hetzelfde vertrouwde autotype kan blijven rijden. Een aanpak die heel wat potentieel heeft omdat zeker in Europa heel wat klanten vasthouden aan wat ze kennen.
Als elektrische auto zal de 5-Reeks in eerste instantie besteld kunnen worden als i5 eDrive40 met achterwielaandrijving. Er komt echter meteen ook een M Performance-versie met vierwielaandrijving. Die heet i5 M60 xDrive en heeft naast veel meer vermogen ook elektronisch aangestuurde dempers met het Adaptive Suspension Professional-systeem (optie op de eDrive40) die zich op basis van de werkelijke rijomstandigheden aanpassen en niet meer op basis van theoretische rekenmodellen. Het comfort zou daardoor dat van een 7-Reeks moeten zijn, de wendbaarheid die van een compactere 3-Reeks.
BMW zal bij de voorstelling eind mei meteen de orderboeken openen, wat belangrijk is voor de plug-inhybride variant(en) die er aankomen, want in ons land vervalt de erg voordelige fiscaliteit van die versies bij vanaf 1 juli bestelde exemplaren, waardoor de BMW-dealers precies één maand zullen hebben om het onderste uit de kan te halen en zo veel mogelijk orders te laten ondertekenen voor de plug-ins.
De nieuwe 5-Reeks pakt natuurlijk net als zijn rechtstreekse concurrent uit met heel wat technologische snufjes. In dit geval introduceert BMW ook de zogenaamde Highway Assistant die de auto semi-autonoom moet kunnen laten rijden op de snelweg. Met de Driving Assistant Professional-technologie in combinatie met de Highway Assistant zal de auto zelfs zelfstandig van rijbaan kunnen wisselen op basis van de kijkrichting van de bestuurder (wanneer hij in de buitenspiegel kijkt). Hoe die functie precies werkt weten we nog niet, maar tot nader order zal ze alleen in de VS, Canada en Duitsland beschikbaar zijn, wat ongetwijfeld met regelgeving te maken heeft.
In eerste instantie brengt BMW de berlineversie van de 5-Reeks en i5 op de markt, later (volgend jaar) volgt de bij ons eveneens erg populaire Touring-variant. De productie start deze zomer in de fabriek in het Duitse Dingolfing, de eerste auto’s worden in oktober in de showrooms verwacht.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853