Nieuws

© BMW

BMW i5 Touring klaar voor carrière als fleetlieveling

07 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

De nieuwe BMW 5 en i5 Touring verrassen geenszins, want hun komst was al langer aangekondigd en ze zien er precies uit zoals we verwacht hadden. Met zijn extra praktische bruikbaarheid, stijlvolle looks, sterk imago én interessante elektrische aandrijflijn zal het vooral de elektrische i5 Touring zijn die als bedrijfswagen voor managers erg populair belooft te worden.

 

BMW i5 Touring klaar voor carrière als fleetlieveling 0004De BMW 5-Reeks Touring is aan zijn zesde generatie toe. Voor het eerst is die ook als volledig elektrische auto verkrijgbaar, nadat de vorige generatie naast benzine en diesel ook al plug-inhybride aandrijflijnen in de aanbieding had. Die drie blijven ook bij de nieuwe 5-Reeks Touring verkrijgbaar maar het zal vanzelfsprekend aan de elektrische varianten zijn om de grote volumes in ons land te genereren. 

Enige elektrische premiumbreak 

In tegenstelling tot Audi, dat helemaal geen berline of break met elektrische aandrijving in het gamma heeft en Mercedes, dat voor zijn elektrische EQ-modellen een ander platform gebruikt en ze ook een volledig ander design meegeeft en evenmin een elektrische break aanbiedt, opteerde BMW ervoor om de 5-Reeks zowel in elektrische als in traditionele uitvoering op hetzelfde platform te bouwen en de looks zo goed als identiek te houden. Wat ons betreft een zeer goede zet.  Als elektrische premiumbreak heeft de i5 Touring momenteel het rijk voor zich alleen, want geen enkele concurrent biedt vandaag in ons land een vergelijkbaar model aan in dit segment. 

Langer, breder, hoger 

De nieuwste 5-Reeks Touring is een stevig uit de kluiten gewassen station wagon geworden, met een totale lengte van 5.060 mm, waarmee hij 97 mm langer is dan zijn voorganger, een breedte van 1.900 mm (+32 mm) en een hoogte van 1.515 mm (+17 mm). BMW i5 Touring klaar voor carrière als fleetlieveling 0024De wielbasis groeide mee en is met 2.995 mm 20 mm langer dan die van de vorige generatie. BMW belooft een ruimer interieur dan voorheen en wijst erop dat de nieuweling zeker achterin merkbaar meer plaats biedt voor de benen, schouders en ellebogen. 

BMW i5 Touring klaar voor carrière als fleetlieveling 0025Een break wil in de eerste plaats praktisch zijn en deze 5-Reeks doet dat met een koffervolume dat ongeacht de aandrijflijn minimaal 570 liter en maximaal (met de achterbank plat) 1.700 liter bedraagt. De elektrische bediening van de achterklep is standaard, net als een vanuit de bagageruimte in drie delen neerklapbare achterbankleuning (40:20:40). Onder de koffervloer zijn nog bergvakken voorzien voor het scheidingsnet, de bagageafdekking en de laadkabel van de plug-invarianten. 

Twee elektroversies bij de lancering 

Bij de lancering biedt BMW de 5-Reeks Touring als i5 aan in twee verschillende versies die allebei dezelfde accu van 81,2 kWh netto gebruiken (dezelfde als in de berline) en over actieve energierecuperatie en een warmtepomp beschikken. De i5 M60 xDrive Touring is het elektrische topmodel, met een elektromotor op de voor- en één op de achteras en een gecombineerd vermogen tot 442 kW of 601 pk. Met M Launch Control of M Sport Boost piekt het systeemkoppel van die versie bij een indrukwekkende 820 Nm. De sprint duurt in deze krachtpatser amper 3,9 seconden en de top is begrensd op 230 km/h. 

BMW i5 Touring klaar voor carrière als fleetlieveling 0020Ongetwijfeld veel populairder in B2B-middens wordt de i5 eDrive40 Touring. Die heeft één elektromotor op de achteras, levert daarmee 250 kW of 340 pk en heeft een maximumkoppel van 430 Nm met de functie Sport Boost of Launch Control. Met die versie accelereer je naar de honderd in 6,1 seconden. 

BMW kondigt voor de M60 xDrive Touring een rijbereik van 445 tot 506 kilometer aan volgens de WLTP en 483 tot 560 kilometer voor de eDrive40 Touring met achterwielaandrijving. Het vullen van de accu kan met 11 kW aan wisselstroom (of optioneel met 22 kW) en met gelijkstroom aan maximaal 205 kW. Ook deze waarden zijn gelijk aan die van de berline.

520d maar géén 520i 

Ongetwijfeld zullen ze in aantal flink in de minderheid zijn in ons land, maar ook dieselvarianten ontbreken niet in het gamma van de nieuwe 5-Reeks break. De eerste diesel is een mild hybride viercilinder van twee liter die in de 520d Touring en 520d xDrive Touring 197 pk of 145 kW en 400 Nm versast via een achttrapsautomaat. In de zomer van dit jaar krijgt die met de 540d xDrive Touring het gezelschap van een zescilinder-dieselvariant met een drieliter van 299 pk (220 kW) en 670 Nm.  

Er volgen dan ook twee plug-inhybrides met een viercilinder op benzine en een elektromotor die samen 220 kW of 299 pk leveren en 79 tot 96 kilometer ver raken op elektrokracht (530e Touring en 530e xDrive Touring). In tegenstelling tot bij de berline is hier geen 520i-benzinevariant als instapversie verkrijgbaar en ontbreekt het momenteel dan ook aan zuivere benzineversies in het gamma van de 5-Reeks Touring. Ook de 550e-variant die op de berlineversie wordt aangeboden zit nog niet in het Touring-gamma. 

Uitgebreide optielijst 

Elke elektrische of plug-inhybride 5-Reeks Touring staat minimaal op velgen van 18 of 19 duim en in de optielijst staan exemplaren van tot 21 duim. Wie zijn auto sportiever wil aankleden kan net als bij de berline opteren voor het M Sportpakket, het M Sport Pack Pro en het M Carbon exterieurpakket. 

De hele user-interface en het interieur werden overgenomen van de berline en een volledig veganistisch interieur in Veganza-kunstleder is standaard. Wie voor echt leder wil gaan kan opteren voor een bekleding in BMW Individual leder Merino in verschillende tweekleurige uitvoeringen. Ook een panoramisch schuifdak en een high-end Bowers&Wilkins hifisysteem met 18 speakers staan op de optielijst.  

Luchtgeveerde achteras 

Op de elektrische en plug-inhybride varianten is een luchtgeveerde achteras standaard, samen met een automatische niveauregeling. Optioneel kan gekozen worden voor Integral Active Steering, de M Sportophanging, M Sportremmen en de adaptieve ophanging Professional met elektronisch gestuurde dempers (die standaard is op de i5 M60 xDrive Touring). Voor het topmodel is ook de adaptieve M sportophanging Professional met actieve rolstabilisatie en actief rolcomfort verkrijgbaar. 

De verschillende uitvoeringen van de i5 en 5-Reeks Touring worden vanaf mei van dit jaar verkocht in Duitsland, België en de rest van Europa.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.