Nieuws

© MediaInMotion

BMW Group houdt stand in coronajaar 2020

12 januari 2021
Door Stijn Blanckaert
BMW Group verkocht in 2020 2.324.809 auto’s. Dat is 8,4 procent minder dan in 2019 maar beter dan de hele automarkt. De groep verkocht ook 31,8 procent meer (deels) elektrische auto’s en zou de CO2-doelstellingen van de Europese Commissie voor 2020 behaald hebben.

Het totaal aantal nieuw verkochte BMW’s, Mini’s en Rolls Royces bedroeg vorig jaar met 2.324.809 stuks 8,4 procent minder dan in 2019. In het vierde kwartaal verkocht BMW Group daarnaast 686.069 auto’s, wat 3,2 procent meer is dan het jaar ervoor, wat duidelijk maakt dat de Duitse constructeur de coronacrisis beter doorstaat dan de gemiddelde constructeur. De verkoop van plug-in hybrides groeide met bijna veertig procent (+38,9%) in vergelijking met 2019.

Pieter Nota, lid van de bestuursraad van BMW en verantwoordelijk voor “Customer, Brands and Sales”, zei dat de groep “met dank aan de Efficient Dynamics-technologieën en de meer dan 135.000 geëlektrificeerde auto’s die in Europa geleverd werden voldoet aan de CO2-vereisten van Europa en zelfs met enkele grammen onder de opgelegde limiet wist te blijven.”

BMW

Het merk BMW verkocht in 2020 in totaal 2.028.689 auto’s (-7,2%), met een opmerkelijke stijging in het luxesegment, waar van de 7-Reeks, 8-Reeks en X7 niet minder dan 115.420 stuks (een stijging van 12,4%) werden verkocht.

BMW M GmbH verkocht 144.218 auto’s (+6%) en beleefde daarmee zijn meest succesvolle jaar ooit.

Elektrificatie

In totaal verkocht BMW Group 192.646 geëlektrificeerde BMW’s en MINI’s in 2020, wat 31,8 procent meer is dan in 2019. De verkoop van volledig elektrische auto’s steeg met 13 procent, terwijl bijna 40 procent meer plug-ins werden verkocht. In Europa maken de geëlektrificeerde modellen al 15 procent van de totale verkoop uit. Momenteel telt het elektrische of plug-in gamma van de constructeur dertien modellen. Tegen 2023 zou dat bijna verdubbeld worden tot 25 modellen, waarvan meer dan de helft volledig elektrisch zullen zijn.

MINI

MINI verkocht vorig jaar 292.394 auto’s (-15,8%). Er werden 17.580 exemplaren van de volledig elektrische Mini verkocht, en de John Cooper Works-versies waren met 20.565 stuks (+20,8%) erg populair.

Rolls-Royce

Bij absoluut luxemerk Rolls Royce betekende 2020 een daling van de verkopen met 26,4 procent. In totaal vond Rolls 3.756 klanten bereid om enkele honderdduizenden euro’s neer te tellen voor een nieuwe droom op wielen. De nieuwe Ghost zou voor 2021 voor een hoger aantal verkochte Rolls-modellen moeten zorgen.

BMW Motorrad

Bij de motorfietsenafdeling was er reden tot feesten, want BMW Motorrad leverde in 2020 169.272 motorfietsen en scooters en realiseerde daarmee het tweede beste resultaat ooit.

Wereldwijd

In China verkocht BMW Group 7,4 procent meer dan in 2019, met in totaal 777.379 BMW’s en MINI’s. Dat is BMW’s beste resultaat ooit sinds de groep in 1994 voor het eerst in China actief werd.

Op de vijfde grootste markt voor BMW Group, Zuid-Korea, wisten de Duitsers met 69.872 stuks 30,5 procent meer auto’s aan de man te brengen.

In de Verenigde Staten werden er 306.870 auto’s van de groep aan de man gebracht, wat een daling van 18 procent is.

Over heel Europa verkochten BMW en MINI bijna 16 procent minder dan in 2019, met 912.621 stuks. Op de thuismarkt in Duitsland werden 287.143 stuks aan de man gebracht, wat 13,3 procent minder is dan in 2019. 

Die cijfers tonen eens te meer aan hoe bijzonder de prestatie van BMW Belux was, dat in 2020 36.381 BMW’s wist te verkopen, of amper 251 stuks (0,69%) minder dan in 2019.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.