Hij was al te zien in een closed room op het Autosalon in Brussel, maar nu is het nieuws ook openbaar: BMW geeft de X5 en X6-SUV’s een facelift en technische updates, met een krachtigere plug-inhybride die ook verder raakt met een volle batterij en 48V Mild Hybridtechnologie voor alle andere modellen. 
Bij BMW en Mercedes kijken ze erg goed naar elkaar, want precies wanneer
Mercedes de GLE en GLE Coupé opfrist, doet BMW hetzelfde met de Beierse tegenhangers van die modellen, de X5 “Sports Activity Vehicle” (SAV) en de X6 “Sports Activity Coupé” (SAC) om het in BMW-termen te zeggen.
Verlichte nieren nu ook op X5, M Sportpakket standaard op X6 Het verlichte radiatorrooster, “Iconic Glow” genoemd, dat tot nog toe voorbehouden was voor de X6, is vanaf nu ook verkrijgbaar op de zescilindervarianten van de X5.

Elke nieuwe X5 is voortaan standaard uitgerust met het xLine-designpack. De typische BMW-koplampen en nieren die het radiatorrooster vormen krijgen een nieuwe interpretatie met 35 mm smallere koplampen en pijlvormige dagrijlichtelementen die ook als richtingaanwijzers functioneren.

Als optie kan ook gekozen worden voor Matrix LED-koplampen en M Shadow Line Lights. Er zijn ook nieuw ontworpen luchtinlaten in de zijpanelen vooraan en de achterlichten en remlichten zijn hertekend.

Op de X6 worden eveneens nieuwe koplampunits gemonteerd. Die variant heeft vanaf nu standaard recht op een M Sportpakket met een achthoekige voorpartij onder de BMW-nieren, met opvallende openingen opzij en een driedimensionaal vormgegeven voorschort om de breedte en het gespierde postuur van de X6 nog te benadrukken. Het M Sportpakket bevat verder specifieke M zijdrempels en sierlijsten in M Shadow Line.
Terwijl het M Sportpakket standaard is op de X6 en als optie verkrijgbaar is op de X5 is er nu ook op alle modellen als optie een M Sport Pack Pro te bestellen. Er zijn ook nieuwe kleuren voor het hele gamma. De standaarduitrusting omvat ook 19" lichtmetalen velgen voor de X5, 20" velgen voor de X6 en 21" velgen voor de topversie van elk model. Als optie zijn lichtmetalen velgen tot 22" verkrijgbaar.
Systematische elektrificatie Zowel de X5 als de X6 zijn nog steeds verkrijgbaar met een V8 en een zescilinder-in-lijn op benzine of een zescilinder-in-lijn diesel, en als plug-inhybride die echter niet voorzien is op de X6. Alle krachtbronnen zijn nu gekoppeld aan een nieuwe achttraps sportversnellingsbak Steptronic met schakelpaddles aan het stuur. xDrive vierwielaandrijving is in alle gevallen standaard.
Alle aandrijfeenheden krijgen 48V Mild Hybrid-ondersteuning door een in de transmissie geïntegreerde elektromotor die een vermogensboost van tot 9 kW (12 pk) en 200 Nm levert voor betere prestaties en een lager verbruik.
X5 xDrive45e wordt xDrive50eDe meeste aandacht zal ongetwijfeld gaan naar de plug-inhybride variant van de X5, die zijn naam gewijzigd ziet naar X5 xDrive50e. Hij combineert een zescilinder-in-lijn op benzine met een elektromotor.

De zescilinder levert nu 313 pk (230 kW), wat 27 pk meer is dan voordien en de in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor zorgt voor 145 kW of 197 pk en doet daarmee 62 kW of 84 pk beter dan die van de X5 xDrive45e. Het geheel zorgt in de X5 xDrive50e voor een systeemvermogen van 360 kW of 490 pk (inclusief boosteffect), wat 70 kW of 96 pk meer is dan het vermogen van de vorige versie. Het systeemkoppel steeg eveneens van 600 naar 700 Nm. De nieuwe plug-inhybride kan van 0 naar 100 km/h sprinten in niet meer dan 4,8 seconden.
De accu in de bodem kreeg ook een flinke upgrade. Hij kan nu 25,7 kWh aan energie bevatten, wat een kwart meer is dan tevoren. De maximale AC-laadsnelheid bedraagt nu 7,4 kW en het elektrische rijbereik neemt toe tot 94 à 110 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
Met zijn normuitstoot van 18 tot 26 g/km aan CO
2 blijft de PHEV nog tot eind juni fiscaal erg interessant voor ondernemers en zelfstandigen, omdat hij daarmee – indien voor 1 juli besteld – zolang hij bij dezelfde gebruiker blijft voor 100 procent fiscaal aftrekbaar zal blijven (op de benzinekosten na, die qua aftrek beperkt zijn tot 50 procent)
Vernieuwde V8 M TwinPower Turbo en zescilinders-in-lijn Misschien voor het laatst rust BMW de X5 en X6 ook uit met een achtcilinder op benzine. De 4,4 liter grote V8 werd vernieuwd en levert 530 pk (390 kW) en 750 Nm voor een acceleratie vanuit stilstand naar de honderd in 4,3 seconden, en dat zowel voor de X5 M60i xDrive als de X6 M60i xDrive.
De drieliter zescilinder op benzine werd eveneens herzien. Hij zit onder de motorkap van de X5 en X6 xDrive40i en onderging aanpassingen in het verbrandingsproces, de gasuitwisseling, de klepsturing, de injectie en het ontstekingssysteem met als resultaat onder meer een met 47 pk gestegen vermogen dat nu 380 pk (280 kW) bedraagt en een tot 520 Nm gestegen maximumkoppel (+70 Nm) dat dankzij de input van het Mild Hybrid-systeem kan oplopen tot 540 Nm. De optrektijd van de ‘40i’? 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h.
Net als alle andere motoren werd ook de zescilinder diesel van de X5 en X6 xDrive30d herwerkt. Hij kreeg stalen zuigers in plaats van exemplaren van aluminium, een geoptimaliseerd olieafscheidingsproces en een nieuw Common Rail-injectiesysteem met elektromagnetische verstuivers. Het maximumvermogen bedraagt – geholpen door het Mild Hybrid-systeem – 298 pk (219 kW), het maximumkoppel is met 670 Nm ook ruim voldoende te noemen. De diesels sprinten in 6,1 seconden naar de honderd.
Standaard adaptieve ophanging De nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6 zijn standaard uitgerust met een adaptieve ophanging, die de stabilisatorstangen aanpast aan wijzigingen in de gewichtsverdeling en ze dienovereenkomstig versterkt. Op de topmodellen van de X5 en op alle X6’en gaat het om een adaptieve M-variant van die ophanging. Optioneel is ook een adaptieve luchtvering op de twee assen verkrijgbaar, net als een xOffroad-pakket. Integral Active Steering is standaard op de topmodellen en als optie mogelijk op de andere versies.
Digitaal BMW Curved Display Zoals alle andere (ver)nieuw(d)e BMW’s krijgen ook de X5 en X6 vanaf nu het BMW Curved Display en het BMW Operating System 8. Het geheel bestaat uit een 12,3 duim groot informatiedisplay achter het stuur en een Control Display van 14,9 duim, samen achter één glasoppervlak.

Het aantal knoppen en schakelaars verminderde aanzienlijk ten opzichte van de vorige generatie. Het bedieningspaneel op de middenconsole omvat bijkomende aanraakgevoelige oppervlakken en een nieuw ontworpen hendel voor de bediening van de versnellingsbak.
De lancering van de nieuwe X5 en X6, die nog steeds gebouwd worden in Spartanburg in de VS, is voorzien voor april. De prijzen worden tegen dan ook bekendgemaakt.