BMW en Mercedes verkopen autodeelbusiness aan Stellantis
03 mei 2022
Door Dieter Quartier
Share Now, de joint-venture die BMW en Mercedes-Benz enkele jaren geleden hadden opgericht om hun auto’s in de grote steden in te zetten als deelvoertuigen, wordt verkocht aan Stellantis. De Duitsers zien geen brood meer in, de Fransen en Italianen blijkbaar wel.
Autodelen is voor weinig aanbieders een lucratieve activiteit. De operationele kosten zijn erg hoog, de bezettingsgraad in vele gevallen veel te laag om voldoende inkomsten te genereren. Als je dan ook nog concurrentie moet voeren met andere grote spelers, is het vet wel van de soep.
BMW en Mercedes-Benz hebben de knoop doorgehakt en gooien de handdoek in de ring. Ze verkopen hun gemeenschappelijke onderneming Share Now aan Stellantis, de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en PSA, dat zelf aanwezig is op de autodeelmarkt met Free2Move.
De aankoop van Share Now is voor Stellantis een strategische stap om marktleider te kunnen worden in het autodeelsegment. Door de verkoop van de divisie zullen BMW en MB zich concentreren op de twee resterende onderdelen van hun mobiliteitssamenwerking: Free Now, een app waarmee auto's, taxi's, e-scooters en e-bikes geboekt kunnen worden, en de laadinfrastructuurapp Charge Now.
Brigitte Courtehoux, die aan het hoofd staat van Stellantis' mobiliteitsdivisie Free2move, zei dat de deal deel uitmaakt van de ambitie van de groep om de netto-inkomsten van die activiteit te laten groeien tot 700 miljoen euro in 2025 en tot 2,8 miljard euro in 2030, aldus Reuters. Dankzij de deal zou Stellantis 14 grote Europese steden en 10.000 voertuigen toevoegen aan de huidige Free2Move-vloot en hun klantenbasis uitbreiden met 3,4 miljoen gebruikers.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.