Nieuws

© Stijn Blanckaert

BMW doet auto’s autonoom rijden, maar niet voor de openbare weg

22 november 2023
Door Stijn Blanckaert

Hoewel zelfrijdende auto’s op de openbare weg alvast in ons land nog niet voor morgen zijn en ook elders nog in hun kinderschoenen staan, zijn ze bij BMW al langer een feit. Alleen worden de zelfrijdende BMW’s niet ingezet op de openbare weg, maar voor onderzoeksdoeleinden.

 

Er is al lang sprake van autonome auto’s waar de bestuurder zijn aandacht niet meer bij het rijden moet houden maar met allerlei andere zaken kan bezig zijn. De dag dat dergelijke auto’s massaal op onze wegen zullen rijden is door praktische en wettelijke beslommeringen nog veraf, maar bij BMW worden die auto’s vandaag wel al gebruikt.  

Autonome auto’s voor testwerk 

In de verschillende onderzoeksfaciliteiten van BMW Group gebruiken de ingenieurs van BMW vandaag al volledig zelfrijdende auto’s op afgesloten circuits. Die worden ingezet om de testrijders te ontlasten. Bij de ontwikkeling van een nieuwe auto moeten in een zo kort mogelijke tijd en in allerlei omstandigheden talloze testkilometers worden afgelegd om zo veel mogelijk data te verzamelen. Vaak gaat het daarbij om eentonige ritten waarbij telkens hetzelfde traject wordt afgelegd aan dezelfde snelheid, met dezelfde rempunten en manoeuvres. BMW doet autos autonoom rijden maar niet voor de openbare weg 017

Omdat mensen ook maar mensen zijn en vermoeid raken, hun concentratie verliezen en daardoor minder efficiënt zijn, maar ook omdat het inzetten van menselijke testpiloten een dure zaak is als je in korte tijd erg veel kilometers moet afmalen, werkten de ingenieurs van BMW Group een manier uit om de auto’s zelf te laten rijden, zonder chauffeur aan het stuur en zelfs zonder dat er een mens in de auto aanwezig moet zijn. 

Hightech 

Door middel van hoogtechnologische apparaten die in de auto’s worden gemonteerd en verbonden zijn met een hypernauwkeurige gps-ontvanger kunnen de testwagens volledig autonoom een voorgeprogrammeerd traject afleggen. Niet één of enkele keren maar eindeloos lang. Daarbij zullen de computers er in de fysieke testexemplaren voor zorgen dat ze systematisch precies hetzelfde traject laten afleggen, met dezelfde remdruk en rempunten, dezelfde stuurbewegingen en input op het gaspedaal en ga zo maar door. Daardoor zijn de data niet alleen extreem consistent, want er is geen ruimte meer voor menselijke fouten, maar worden ze bovendien veel sneller en talrijker verzameld. Het is zo ook perfect mogelijk om de prestaties van een remsysteem te analyseren in levensechte omstandigheden, zonder rekening te moeten houden met afwijkingen in reactiesnelheid, remdruk en dergelijke die onvermijdelijk zijn als een persoon de auto bestuurt. BMW doet autos autonoom rijden maar niet voor de openbare weg 012

Voor de veiligheid worden die zelfrijdende auto’s, die alleen op BMW’s afgesloten testcircuits rijden en dus nooit in contact komen met andere weggebruikers tenzij met andere testvoertuigen uit de vloot, vanop afstand gemonitord. 

Demo in de sneeuw 

BMW nodigde Autonieuws.be uit in het Oostenrijkse Sölden, waar onder meer een indrukwekkende demonstratie werd gegeven van die autonoom rijdende testvoertuigen op een afgesloten stuk van de gletsjer.  

BMW doet autos autonoom rijden maar niet voor de openbare weg 025Vanuit een bestelwagen met de nodige apparatuur worden de auto’s aangestuurd waarna ze zonder bestuurder aan boord volledig autonoom en elke keer opnieuw foutloos een voorgeprogrammeerd traject aflegden dat eerst door een ingenieur was afgelegd met de auto’s in kwestie, waarbij het precieze traject werd geregistreerd en nadien systematisch op dezelfde manier weer wordt gereconstrueerd.  BMW doet autos autonoom rijden maar niet voor de openbare weg 020

We zaten zelf op de passagiersstoel van de M3 berline en de iX die voor die demonstratie werden gebruikt en moeten toegeven dat het toch wel een bijzonder gevoel is om in een auto te zitten die zichzelf bestuurt en daarbij rakelings langs een andere auto scheert.  

Voor de veiligheid zijn de autonome testwagens ook uitgerust met een toestel dat het rempedaal fysiek indrukt wanneer om de een of andere reden het contact met het basisstation (in de bestelwagen) zou wegvallen. Zo komt de auto bij de minste afwijking van het opgelegde en geprogrammeerde parcours automatisch tot stilstand. 

24 uur non-stop 

Op het Zuid-Franse testcircuit van Miramas lieten de BMW-ingenieurs deze zomer een nieuwe 7-Reeks en een iX gedurende 24 uur volledig autonoom en zonder stoppen een vast traject afleggen, waarbij zelfs de laad- en tankstops volledig automatisch verliepen door middel van een laadrobot en automatische brandstofpomp. 

De hardware die nodig is om zo’n testwagen autonoom te laten rijden kan door de ingenieurs in elke nieuwe of in ontwikkeling zijnde auto van de BMW Group worden ingebouwd in een zeer beperkte tijd. De installatie zelf is echter erg duur. Bij de demonstratie gaf de verantwoordelijke voor het project ons mee dat de unit die in de auto’s zelf wordt geplaatst minstens € 150.000 per stuk kost, en dan hebben we de kosten van het basisstation in de bestelwagen nog niet in rekening gebracht. BMW doet autos autonoom rijden maar niet voor de openbare weg 024

Maar hoe duur zo’n installatie ook is, ze kan wel onbeperkt gebruikt worden en kent geen vermoeidheid of rusttijden, waardoor de besparing op het vlak van de loonkost van talloze testrijders al snel groter is dan de kostprijs van de hardware. Diezelfde testrijders zijn door de komst van de autonoom rijdende testwagens trouwens hun job niet kwijt, maar worden nu ingezet voor opdrachten waar de menselijke aanwezigheid een grotere en noodzakelijke toegevoegde waarde heeft. 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.