De Mercedes CLS, volgens ondergetekende ronduit de mooiste Mercedes van het moment, krijgt een bescheiden facelift. Vooral de voorzijde wordt opgefrist, terwijl ook in het interieur zaken gewijzigd worden. Het gamma wordt ook versterkt met een extra dieselversie. 
De CLS, die sterk lijkt op de al even elegante maar duidelijk kleinere CLA, heeft het niet onder de markt om zijn plaatsje onder de zon te verdienen tussen de wat burgerlijke maar ook goedkopere E-Klasse en de nog duurdere S-Klasse, maar heeft wel een trouwe aanhang bij wie sportieve stijl en klasse hoog op zijn prioriteitenlijstje heeft staan. In totaal werden er sinds de lancering van de eerste generatie in 2004 al 450.000 stuks van verkocht. De grootste markt voor de CLS in 2020 was China, gevolgd door Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Duitsand.

Vooraan krijgt de vierdeurscoupé in Avantgarde-uitvoering een nieuw radiatorrooster en dito bumpers, met een front splitter in zilver-chroom, terwijl de achterzijde een zwart diffuserinzetstuk krijgt en eveneens met zilver-chroomkleurige accenten wordt uitgerust. Er zijn ook twee nieuwe velgdesigns voor de aluwielen van 19 duim. De AMG Line-versies krijgen een specifieke AMG-voorzijde met een nieuw radiatorrooster, specfieke luchtinlaten en een AMG-spoiler op het kofferdeksel. De twintigduimvelgen van de AMG Line-versies krijgen nieuwe kleuren voor de uitvoering met twee kleurentinten.

Aan de binnenkant krijgt de CLS een nieuwe aankleding en nieuwe bekledingsmogelijkheden naast het nieuwe met Nappaleder beklede stuurwiel dat we al van de S-Klasse kennen. Dat detecteert de aanwezigheid van de handen van de bestuurder beter en vraagt dus niet meer om het stuurwiel vast te nemen wanneer je het al vasthebt, zoals nog te vaak voorkomt bij andere modellen.
Technologisch was de CLS al helemaal up to date sinds een technische update vorige zomer, waarbij de rijhulpsystemen, het MBUX-multimediasysteem en de Energizing Comfort-functies werden bijgewerkt, de huidige update is dus cosmetisch, maar voegt ook een nieuwe motor aan het gamma toe.
Nieuwe diesel Het bestaande motorenaanbod wordt uitgebreid met een nieuwe dieselmotor. De CLS 300 d 4MATIC heeft een mild hybride viercilinder onder de motorkap. Die heeft een geïntegreerde starter-generator en een 48 volt boordnet voor extra power en een lager verbruik. Deze 1.993 cc grote diesel met twee turbo’s levert 265 pk (195 kW) en 550 Nm met een elektrische boost van 20 pk (15 kW) en 200 Nm en kan energie recupereren en uitbollen met uitgeschakelde motor.
De CLS 300 d 4MATIC vormt op dieselvlak het middelste model, boven de op de achterwielen aangedreven CLS 220 d (viercilinder, 1.950 cc, 194 pk, 400 Nm) en onder de CLS 400 d 4MATIC met zijn drieliter zes-in-lin van 330 pk en 700 Nm. Hij haalt een topsnelheid van 250 km/h en trekt van 0 naar 100 km/h op in 6,4 seconden (7,5 seconden voor de CLS 220 d en 5,2 seconden voor de CLS 400 d 4MATIC).
De benzinemotoren blijven ongewijzigd. De basis wordt gevormd door de CLS 350 met de viercilinder van twee liter die 299 pk en 400 Nm levert, 250 km/h haalt en in 6,1 seconden naar de 100 km/h snelt.
Daarboven staat de CLS 450 4MATIC met zijn zes-in-lijn van drie liter met 367 pk (270 kW), 22 extra’ pk’s (16 kW) van de starter-generator en 500 Nm (+250 Nm van de starter-generator) aan koppel. Die versie heeft maar 4,8 seconden nodig voor het standaardsprintje en is eveneens beperkt tot 250 km/h topsnelheid
CLS 53 4MATIC+ Aan de top van het CLS-gamma vinden we de Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+. Die krijgt een hertekende voorzijde en natuurlijk de typische AMG-grille met verticale spijlen. De drie liter grote zescilinder van 435 pk beschikt over een geïntegreerde starter-generator die 22 bijkomende pk’s (16 kW) aan vermogen en 250 Nm extra koppel levert. Die laatste wordt gevoed via het 48 volt- boordnetwerk en wordt tussen de motor en de overbrenging geplaatst. Door die technische combinatie moet de CLS 53 zuiniger worden én beter presteren. De overbrenging van het vermogen via de AMG Speedshift TCT 9G-automaat gebeurt volledig variabel naar de vier wielen, door het 4MATIC+-systeem dat voor optimale tractie garant staat. De AMG-uitvoering haalt de 100 in amper 4,5 seconden en is begrensd op 250 km/h, of 270 km/h wanneer voor het AMG Driver’s Package wordt geopteerd.
Limited Edition Mercedes plant ook 300 stuks van een nieuwe Limited Edition-uitvoering met specifieke kleuren, racing-strepen, zwartgekleurde velgen van 20 duim, twee versies van het AMG Night Package en het AMG Dynamic Plus-pakket. Binnenin krijgt de Limited Edition tweekleurig AMG Nappaleder, carbonelementen en nog enkele andere sportieve details.
De eerste modellen van de vernieuwde CLS komen in juli bij de dealers aan.