Bentley is klaar met de volgende generatie van de Flying Spur. De heel grote, heel luxueuze en heel krachtige berline behoudt zijn overbekende looks, maar is wel degelijk vernieuwd. Het gaat dan vooral over die kracht, de W12 ruimde plaats voor een hybride aandrijflijn van bijna 800 pk!
Om maar meteen met die mechaniek verder te gaan, na de bij het begin van de zomer gelanceerde nieuwe Continental GT is de Flying Spur de tweede Bentley die met de bijzonder indrukwekkende hybride aandrijving van het merk... en dus eigenlijk van Porsche komt. Terwijl de W12 het bij 635 pk hield, tovert de V8 met de elektrische assistentie een vermogen en koppel van respectievelijk 782 pk en 1.000 Nm uit zijn hoed. Dat is dus ook nog een heel pak straffer dan de evengoed van Porsche afkomstige en ‘slechts’ 544 pk sterke V6 Hybrid waar je de vorige Flying Spur mee kon bestellen.
De drukgevoede V8 heeft een cilinderinhoud van net geen 4 liter en levert in zijn eentje al 600 pk en 800 Nm, voor nog wat extra vermogen en koppel zorgt dus de in de achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor. Die is 190 pk en 450 Nm sterk, het zogeheten systeemvermogen en gecombineerde koppel vermeldden we hierboven al. Het is goed voor een spurt naar 100 km/h in slechts 3,5 seconden, toch wel straf voor een auto met het gewicht van een middelgrote bestelwagen. De Bentley beschikt over een batterij met een voor een plug-inhybride best wel grote capaciteit van 25,9 kWh, die staat in ideale omstandigheden garant voor een elektrisch rijbereik van 76 kilometer. Ze kan wel enkel op wisselstroom worden opgeladen, dat vraagt dus nogal wat tijd. Nog een indrukwekkend cijfer, toch voor een auto van dit formaat: de CO2-uitstoot bedraagt WLTP-gewijs slechts 33 g/km.
De nieuwe of toch grondig vernieuwde Flying Spur komt ook met een variabele vierwielaandrijving, een actieve achterwielsturing, torque vectoring, een sperdifferentieel achteraan, luchtvering, adaptieve dempers en al even slimme en dus actieve antirolstangen. Ondanks het dus onvermijdelijk heel hoge gewicht, moeten al die ‘voorzieningen’ de auto toch nog een heel dynamisch rijgedrag bezorgen. En evengoed een hoogstaand comfort, we vermoeden dat het laatste voor de klanten van dit soort auto zelfs nog net iets – of zelfs veel – belangrijker is.
Uiterlijk verandert er zoals gezegd niet echt veel. Zowel voor- als achteraan moet je zelfs heel goed kijken en er het lijstje met de subtiele aanpassingen (aan de grille, bumpers en diffuser) bijnemen om het verschil tussen oud en nieuw te zien. Qua vormgeving blijft ook binnenin zowat alles bij het – nu ja – oude, natuurlijk zijn er wel weer een reeks extra connectiviteits- en multimediafuncties in het algemeen. Bentley wijst ook nog op de zich automatisch aan het postuur van de inzittenden aanpassende stoelen, er zijn ook nog wat chiquer ogende stiksels en de airco werd verder geperfectioneerd. Ook qua rijassistentiesystemen wordt er natuurlijk weer een stap vooruit gezet.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853