Met een daling van 4 procent was augustus 2024 een ‘kalme’ maand voor de inschrijvingen van tweedehandswagens in ons land, zo weet mobiliteitsfederatie Traxio ons te melden. Juli was eerder echter wel heel goed en sinds begin dit jaar is er dan ook nog altijd een groei van 5,7 procent. De teller staat nu al op 490.296 auto’s.
De tweedehandsmarkt in België doet het al verschillende jaren bijzonder goed. De prijzen van de auto’s blijven geleidelijk dalen, terwijl de instroom van ‘nieuwe’ occasies wel nog voldoende hoog is. Dat zijn, zo weten de specialisten van Traxio maar al te goed, ideale omstandigheden voor een bloeiende markt. Tijdens de eerste acht maanden van 2022 werden 431.420 occasies ingeschreven, vorig jaar steeg dat aantal naar 464.006 exemplaren en in 2024 werd dus al bijna de kaap van het half miljoen gehaald. De markt voor nieuwe personenwagens heeft het net iets moeilijker. Ze liet in augustus een daling met 20,3 procent zien, altijd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De kampioenen van de tweedehandsmarkt zijn overigens wel dezelfde als die bij de nieuwe personenwagens, zij het in een andere volgorde. Volkswagen staat dus op kop, voor BMW. De top 5 wordt vervolledigd door Mercedes, Opel en Peugeot. Het populairste model blijft de Volkswagen Golf (19.698 auto’s), voor de Polo (13.940), de Opel Corsa (12.536), de BMW 3-Reeks (11.074) en de X1 (9.961) van hetzelfde merk. Het zal allicht ook niet verbazen dat de benzinewagens met 55,2 procent nu de occasiemarkt overheersen, diesels zijn hoe dan ook nog altijd goed voor 31,6 procent. Daarna volgen de plug-hybrides met 10 procent, elektrische occasies raken nog niet verder dan 2,7 procent. Nog een interessant cijfer, de gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehandsvoertuigen is nu 7 jaar en 11 maanden. Zowat 34 procent is wel minder dan 5 jaar oud.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853