Met wereldtitels voor Thierry Neuville in de rallysport en Laurens Vanthoor in het uithoudingsracen was 2024 een topjaar voor de Belgische autosport. Max Verstappen verlengde ondertussen nog maar eens zijn Formule 1-titel, dat is toch ook nog altijd een halve landgenoot. We blikken nog een laatste keer terug, met vooral enkele mooie prentjes.
Mochten Red Bull en Max Verstappen tijdens iets minder dan de eerste helft van 2024 niet zo dominant zijn gebleven, dan was het voorbije Formule 1-seizoen zonder twijfel een van de boeiendste ooit geworden. Maar liefst zeven rijders en vier teams ‘verdeelden’ de overwinningen, maar nog net voor het laatste fluitsignaal verzekerde de Nederlander (en halve Belg) zich dus toch al van zijn vierde wereldtitel.
2025 wordt misschien wel nog wat gekker
2025 wordt wellicht nog wat ‘gekker’, met Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull en misschien zelfs nog wel enkele andere teams die de huidige reglementen nu zo goed beheersen dat ze allemaal quasi even snelle bolides afleveren. Een vijfde titel voor Max, een achtste voor Lewis Hamilton (met Ferrari-pak) of misschien wel de eerste voor Charles Leclerc, Lando Norris, Oscar Piastri of George Russell, de fans zijn nu al aan het aftellen voor het startschot van het nieuwe seizoen.
Vijf keer pakte Thierry Neuville met Hyundai de eigenlijk niet eens bestaande titel van vice-wereldkampioen, alsof het de Duitstalige Belg maar niet kon lukken om nog net één plaatsje beter te doen. Tot het seizoen 2024 dus, waarin Neuville en zijn sympathieke corijder Martijn Wydaeghe van bij de gewonnen openingsrally van Monte Carlo de leiding in het kampioenschap namen en die tot de laatste en best wel nagelbijtende finale in Japan ook niet meer afstonden.
Eindelijk ook erkenning voor Neuville in Vlaanderen
Het leverde Neuville zelfs in Vlaanderen eindelijk de erkenning op die hij veel te lang heeft moeten missen. Voor de met een Luxemburgse licentie rijdende maar evengoed Belgische Grégoire Munster was 2024 een leerjaar op het hoogste niveau, hij weet sinds kort dat hij in 2025 met hetzelfde M-Sport-team voor nog wat betere resultaten kan gaan.
Het qua media- en met uitzondering van de legendarische 24 Uren van Le Mans evengoed ook qua publieke belangstelling in de schaduw van de Formule 1 vertoevende uithoudingskampioenschap leverde ons land nog een tweede wereldtitel op. Een meer dan verdienstelijke Laurens Vanthoor werd kampioen met Porsche, 41 jaar nadat Jacky Ickx dat in 1983 voor de tweede opeenvolgende keer voor elkaar kreeg.
Het uithoudingsracen is boeiender dan ooit
Het WEC is boeiender dan ooit, met een zelden gezien deelnemersveld en stuk voor stuk spannende races. Ferrari won overigens voor de twee opeenvolgende keer in Le Mans, Toyota pakte nog maar eens de constructeurstitel. Maar Vanthoor was, samen met zijn teamgenoten André Lotterer (ook een ‘halve’ Belg!) en Kévin Estre, dus wel de beste rijder.
Stoffel Vandoorne won in 2022 met Mercedes de rijderstitel in de even interessante als miskende Formule E, daarna lukte er voor de naar DS Penkse overgestapte Belg niet veel meer. Ook 2024 werd een heel mager jaar, met één derde plaats in Monaco als ‘beste’ resultaat. In het inmiddels al begonnen seizoen 2025 probeert Vandoorne het nu met Maserati.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853