De Vrije Universiteit Brussel heeft een aantal Belgische bestuurders van elektrische auto’s over hun ervaringen bevraagd. Uit de studie blijkt onder meer dat bijna 83 procent van hen het rijbereik van hun EV ‘altijd’ of ‘meestal’ bevredigend vindt. De batterij van de auto wordt vooral thuis of op kantoor opgeladen, maar er wordt toch ook vrij veel gebruik gemaakt van publieke snelladers.
De VUB voerde de studie uit op vraag van het Europese EAFO of voluit – hou je vast – European Alternative Fuels Observatory, waarvan Touring de Belgische partner is. Daar stelde men dus misschien wel enigszins verrassend vast dat EV-rijders relatief weinig klagen over een te beperkt rijbereik of de onmogelijkheid om zonder bijladen op de bestemming te geraken. Die kritiek is vaak te horen, maar zou dus vooral komen van mensen die (nog) niet met een elektrische auto rijden.
Van de voor ons land ondervraagde bestuurders bleek 41,38 procent met een EV met een theoretisch en dus WLTP-rijbereik van 401 tot 500 kilometer te rijden. Voor bijna een derde ging het om een auto met een autonomie van 301 tot 400 kilometer en voor de resterende bestuurders om nog wat minder of net nog meer kilometers, de dus vaak goedkopere respectievelijk duurdere EV’s dus. Slechts 29,89 procent van alle EV-rijders zei dat ze het door de constructeur van hun wagen beloofde of toch aangekondigde rijbereik ook in de praktijk halen.
Dat is, gezien onze eigen Autonieuws-testervaringen, zelfs nog verrassend veel. De meerderheid van de bestuurders ziet echter wel een afwijking, 13,79 procent zegt zelfs dat het verschil tussen het WLTP-cijfer en de realiteit meer dan 20 procent bedraagt. Op de vraag of het reële aantal kilometers voldoening schenkt, antwoordt 32,18 procent overtuigend – met een ‘altijd’ – positief. Zowat de helft van de bestuurders zegt dat het ‘gewoonlijk’ wel volstaat, een kleine minderheid noemt het rijbereik wel ‘gewoonlijk’ of zelfs ‘systematisch’ ontoereikend.
Op vraag van het EAFO onderzochten de VUB-enquêteurs ook waar Belgische EV-rijders de batterij van hun auto opladen. Het blijkt om een mix van thuisladen (33,33 procent doet het meerdere keren per week), op het werk (21,88 procent) en publiek AC-laden (15,62 procent) te gaan. Bij Touring zeggen ze toch verrast te zijn dat 13,54 procent van de ondervraagden ook meermaals per week een publieke snellader (met gelijkstroom) langs de snelweg of bij een tankstations gebruikt, 27,08 procent zegt dat een aantal keer per maand te doen.
Zowat de helft van de EV-rijders geeft aan het heel belangrijk te vinden dat het publieke laadpunt over een vaste kabel beschikt, zodat ze dus niet zelf een eigen exemplaar uit de koffer moeten halen. Daar kunnen uitbaters van palen voor AC-laden dus maar beter rekening mee houden. Ook de laadsnelheid wordt natuurlijk als heel belangrijk genoemd.
Interessant is ook wat we het vakantiethema kunnen noemen, of de vrees dat er op weg naar een zonnige of misschien witte bestemming te vaak moet worden gestopt om de batterij bij te laden. Mensen die (nog) niet met een elektrische auto rijden, noemen dat dikwijls een (belangrijke) reden om er dus niet voor te kiezen. Het gaat dan over tijdsverlies of zelfs de schrik dat er onderweg te weinig laadplekken zullen zijn. Bij wie wel al een EV heeft en er ook al mee op vakantie ging, blijkt dat soort bekommernissen en bezwaren echter al veel kleiner. Een grote meerderheid noemt de laadervaring in het buitenland ‘erg makkelijk’ of op zijn minst ‘gemakkelijk’.
Aan zowel EV-rijders als mensen die nog een auto met verbrandingsmotor hebben, werd ook gevraagd wat ze als voor- en nadelen van een elektrische wagen zien. Bij de eerste wordt vooral het milieu-aspect genoemd, nog voor de stillere werking, het rijcomfort en de prestaties en de besparing op de energiekost. Als grootste nadeel wordt de hoge prijs van EV’s genoemd, er wordt daarnaast ook gewezen op het nog te geringe aantal publieke laadpunten en het probleem dat er thuis niet kan worden opgeladen. Net geen 24 procent vermeldt ook het te geringe rijbereik.
Een logische vraag om de enquête mee af te sluiten was natuurlijk of er na de eerste elektrische auto nog een tweede zal volgen, daarop antwoordde 83,15 procent van de EV-rijders positief. Van de bestuurders van een auto met nog een verbrandingsmotor zegt slechts 11,58 procent al zeker te weten dat de opvolger een EV wordt. Of de anderen toch nog van gedacht zullen veranderen, hangt blijkbaar sterk af van de prijs én van eventuele fiscale en aanverwante gunstmaatregelen van de overheid. Die lijken echter net wel te worden afgebouwd, ook in Vlaanderen .
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853