Nieuws

© BMW

Belgische bedrijfswagens bijna allemaal elektrisch én ook alsmaar compacter

07 februari 2025
Door Alain Devos

De in 2024 bestelde bedrijfswagens waren om de bekende reden zowat allemaal elektrisch. EV’s zijn nog altijd duurder dan benzine- en dieselwagens, dat weten we natuurlijk ook. Wellicht dat er daarom steeds vaker voor een kleiner maatje wordt gekozen.

 

Welke kledingmaat (voor volwassenen) je ook kiest, de prijs zal altijd dezelfde zijn. In autoland kosten kleinere exemplaren natuurlijk minder dan grote, zo krijg je bij (bijvoorbeeld) Volvo voor de prijs van een EX90 twee exemplaren van de EX30 mee naar huis. Aangezien zo’n EV’s toch nog bijna altijd wat duurder zijn dan qua afmetingen vergelijkbare modellen met benzine- of dieselmotor, is het eigenlijk ook niet meer dan logisch dat er bij de bedrijfswagens alsmaar vaker voor wat compactere en dus goedkopere wagens wordt gekozen. Volvo EX30 Cloud Blue Exterior

En de winnaars zijn... 

Dat blijkt ook uit cijfers van leasingbedrijf Arval Belgium, dat de top tien bekendmaakte van de vorig jaar via hen bestelde bedrijfswagens. Met de BMW iX1 en Volvo EX30 op de plaatsen één en twee is het duidelijk dat die compacte auto’s ook alsmaar populairder worden op de fleetmarkt. De volledige top tien ziet er als volgt uit. 3 Belgische bedrijfswagens bijna allemaal elektrisch en ook alsmaar compacter

Met ook nog alle andere bedrijfswagens (buiten die top 10) erbij blijkt dat negen op de tien auto’s vorig jaar een stekker hadden. Nog slechts zo’n 10 procent betrof plug-inhybrides, 80 procent waren dus volledig elektrisch aangedreven modellen. De nieuwe federale regering wil het fiscaal voordeel van de PHEV’s nog wat verlengen, dat staat volgens Arval dan ook haaks op de marktrealiteit. De leasingmaatschappij wijst er daarbij ook op dat de totale kost (inclusief onderhoud, belastingen...) van een pure EV in de laagste segmenten vandaag al vaak lager ligt dan die van een benzinevariant. 2 Belgische bedrijfswagens bijna allemaal elektrisch en ook alsmaar compacter

Ook de R5 kan scoren 

Bij Arval zegt men dat nu zelfs heel compacte auto’s als de Renault 5 E-Tech Electric de aandacht van de fleetwereld trekken. De Volkswagen Polo is zowat de enige stadswagen op benzine die dat ook nog doet, maar die krijgt volgend jaar de ID.2 naast zich. “Het wordt een boeiend jaar voor de kleinere EV’s”, besluit Yves Ceurstemont van Arval. “Het is duidelijk dat die nu echt aan een inhaalrace zijn begonnen.” 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.