Met slechts 448.277 inschrijvingen van nieuwe personenwagens was 2024 een ‘moeilijk’ jaar voor de autosector in België, met dan ook nogal wat verliezers en natuurlijk evengoed enkele winnaars. Tot die laatste categorie behoort zeker BMW, dat werd al voor het vierde jaar op rij en met een nu nog wat grotere voorsprong de nummer één in ons land. Dacia scoorde uitstekend bij particuliere klanten.
Er vielen geen grote verrassingen meer te noteren in december. Met een daling van 8,86 procent in vergelijking met de laatste maand van 2023 werd 2024 beslist niet in schoonheid afgesloten, voor het volledige jaar noteerde FEBIAC een daling met 5,96 procent. Het gaat daarbij wel niet om bestelbonnen, maar om geleverde of in elk geval toch ingeschreven auto’s. De cijfers moet sowieso nog met enig voorbehoud worden geïnterpreteerd, het is bekend dat invoerders en hun dealers zelf ook wel wat wagens inschrijven die nog... niet zijn verkocht. Als die dan binnen de maand weer worden uitgeschreven, verdwijnen ze ook weer uit de statistieken. Alles wat we hieronder vertellen, is dus gebaseerd op wat FEBIAC zelf brutocijfers noemt. Voor de nettoresultaten moeten we tot de eerste werkdag van februari wachten.
Maar goed, aan het alweer grote succes van BMW moet er natuurlijk niet worden getwijfeld. Het Duitse merk was in ons land al voor het vierde jaar op rij de nummer één, een positie die het blijkbaar nergens anders in de wereld bekleedt. Ook op de Duitse thuismarkt niet. Alleen in december viel het merk ‘eventjes’ terug naar de derde plaats in de rangschikking, met een achteruitgang van 45,56 procent moest het Volkswagen en Dacia (+ 53,56 procent!) laten voorgaan. Laat het ons maar een momentopname noemen, die twee merken wisten net voor nieuwjaar dus ‘plots’ toch nog een pak extra wagens in te schrijven.
Dacia verhinderde dat de top 5 helemaal premium werd
Voor het volledige jaar 2024 viel BMW hoe dan ook niet meer in te halen, met zomaar eventjes 50.428 wagens werd een marktaandeel van 11,25 procent gehaald. Voor Volkswagen op plaats twee ging het om 42.334 auto’s en een aandeel van 9,44 procent, op plaats drie volgde Audi met 32.661 wagens en 7,29 procent. Mercedes op plaats vier werd dus door zijn twee Duitse rivalen geklopt, terwijl Dacia wist te verhinderen dat de top 5 met Volvo helemaal door zogeheten premiummerken werd ingepalmd.
In de rest van de top 10 vallen verder nog de positie van Toyota als sterkste Aziatische speler, het toch eerder tegenvallende resultaat van Renault en het nog wat grotere drama bij Peugeot op. Het is trouwens het enige Stellantis-merk in die top 10, voor Citroën en Opel moet je nog een eindje verder in de FEBIAC-tabel zijn. Ook Ford beleefde een bijzonder slecht jaar, Nissan en Mazda verloren evengoed nog wat marktaandeel en bij Mini was het duidelijk nog wachten op de hopelijk positieve effecten van de zowat volledige vernieuwing van het gamma.
MG ziet als populairste Chinese merk wel BYD naderen
In het kamp van de winnaars vinden we Tesla terug, afwachten of de vele fratsen van Elon Musk in 2025 toch niet voor een ander ‘effect’ zullen zorgen. Wat verder in de tabel deed Suzuki het wel goed, terwijl MG zich als populairste Chinese merk toch al wat zorgen mag beginnen maken over de opmars van BYD. Lynk & Co is hier hoegenaamd geen succes meer en voor alle andere Chinese merken zijn de resultaten vooralsnog eerder tot zelfs heel mager. Tenzij je ook Volvo, Polestar en Smart in die categorie zou plaatsen, maar dat hebben ze op de hoofdkwartieren van de eerste twee spelers echt niet graag. Het herboren Smart kende in 2024 wel al een behoorlijk succes, met de komst van een derde model in 2025 wordt dat allicht nog wat groter.
We vermelden ook nog even het wegzakken van het dan ook niet meer zo actieve Seat, het evengoed tegenvallende resultaat van het nog jonge Cupra, de voorzichtige comeback van Honda, het verder verschrompelen van het marktaandeel van Fiat, DS en Alfa Romeo en het haast meelijwekkende resultaat van Subaru. Het pas sinds enkele maanden in ons land actieve en hier ook door Stellantis verdeelde Leapmotor kwam al aan 85 auto’s, dat waren er zelfs nog 8 meer dan het ‘nieuwe’ Lancia.
Ferrari doet het beter dan het nochtans op een groter publiek mikkende Maserati
Leuker is dan ook onze blik op de cijfers van de sport- en prestigemerken. Met 4.657 inschrijvingen kende Porsche een bijzonder goed jaar, Lexus liet ook een mooie groei noteren en Jaguar kreeg toch nog wat stockwagens verkocht. Het werd wel bijna ingehaald door Lotus. Voor het echte sportgerief moeten we natuurlijk bij Ferrari en co zijn. Dat Italiaanse merk deed het met 152 auto’s beter dan het nochtans op een veel breder publiek mikkende Maserati (143), elders in de wereld zijn de resultaten van dat Stellantis-merk naar verluidt niet veel beter. Lamborghini mocht 99 auto’s registreren, Aston Martin 85, Bentley 65, Rolls-Royce 22, McLaren slechts 17, Morgan 13, Rimac 1 en Bugatti... 0.
Om toch nog even op het BMW-succes en evengoed de sterke posities van de andere premiummerken terug te komen, die hebben natuurlijk zowat alles te maken met het nogal typisch Belgische ‘fenomeen’ van de bedrijfswagens. Zowat 62 procent van alle ingeschreven personenwagens behoorde tot die categorie, in 2023 ging het wel nog om 69 procent. De verhouding tussen privé- en professionele klanten is dus net iets meer in ‘evenwicht’ gekomen.
Elektrische auto’s waren al goed voor bijna 30 procent van de markt
Vorig jaar mag ook worden herinnerd als dat van de grote doorbraak van elektrische auto’s, wat natuurlijk evengoed met de Belgische fiscaliteit en zeker ook de Vlaamse premie voor particulieren had te maken. Benzinewagens namen in 2024 nog 41,7 procent van de markt voor hun rekening, met 28,5 procent pakten EV’s wel al de tweede plaats. Met ook de hybride auto’s erbij kwamen ze aan 52,7 procent.
De lichte bestelwagens zorgden op het einde van het jaar nog voor een sterke sprint, met in december 30,3 meer inschrijvingen dan tijdens de laatste maand van 2023. Op jaarbasis viel er een lichte daling met 2,6 procent te noteren. De zware bedrijfswagens worden opgedeeld in de categorieën van minder en van meer dan 16 ton, ze kenden respectievelijk een voor- en een achteruitgang van 14,1 en 10,7 procent.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853