2025 is niet bijzonder goed begonnen voor de Belgische automarkt, als we de inschrijvingscijfers die Febiac ons bezorgde van nabij bekijken. Met een daling van 8,15% in februari in vergelijking met vorig jaar en een gecumuleerd verlies van 10,66% is het wachten op beterschap. Opmerkelijk is dat voor het eerst sinds 2014 meer auto’s werden ingeschreven door particulieren dan door bedrijven en zelfstandigen.
Particulieren domineren de markt – Voor het eerst sinds 2014 werden in februari meer auto’s ingeschreven door particulieren dan door bedrijven en zelfstandigen.
Renault maakt een indrukwekkende comeback – Met een stijging van maar liefst 84,12% in februari klimt Renault verrassend naar de derde plaats.
Tesla en Audi in vrije val – Terwijl BMW en Volkswagen hun topposities behouden, verliezen Audi (-22,63%) en Tesla (-53,65%) terrein op de Belgische automarkt.In België werden in februari 40.161 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dit betekent een daling van -8,15% in vergelijking met februari 2024 (43.722). Voor de eerste twee maanden van 2025 noteert de Belgische automarkt een krimp van -10,66% met 80.755 inschrijvingen tegenover 90.389 tijdens dezelfde periode in 2024.
Afbeelding: Febiac
In de voorbije maanden merkten we al dat de verhouding tussen B2B- en B2C-inschrijvingen wijzigde en de particulieren relatief gezien meer auto’s begonnen in te schrijven terwijl de professionele markt erop achteruitging. Die trend versnelde nog in februari en resulteert voor het eerst sinds 2014 in een particulier marktvolume dat hoger lag dan dat van de zakelijke markt.
Van de 40.161 inschrijvingen in februari was 50,4% op naam van een particuliere klant en 49,6% op een professional (bedrijf of zelfstandige).
Over de twee eerste maanden van dit jaar blijven de B2B-klanten met 53,5% van de inschrijvingen nog een licht overwicht behouden, maar het is nog de vraag of dat aan het eind van de maand maart nog altijd zo zal zijn.
Bij de lichte bedrijfsvoertuigen is het beeld wel positief, met in februari 13,4% meer inschrijvingen dan vorig jaar in dezelfde maand (6.615 ten opzichte van 5.832 in februari 2024) en gecumuleerd na twee maanden een winst van 11,5% (13.597 ten opzichte van 12.193).
Bij de merken blijft het zoals steeds BMW dat aan kop gaat, met deze februarimaand echter wel 55 stuks minder dan in februari 2024 (in totaal 4.311 auto’s) en een marktaandeel van 10,73%. Op twee vinden we opnieuw Volkswagen (3.886 stuks) dat het zelfs 6,15% beter deed dan vorig jaar in februari.
De leuke verrassing in februari was echter Renault, dat met 3.710 stuks maar liefst 84,12% meer auto’s aan de man bracht dan in februari 2024 (2.015) en derde was, voor Mercedes (-13,15% en 2.484 auto’s) en Audi dat ook al een slechte maand kende (2.441, -22,63%).
Gecumuleerd staat BMW ondanks de groei van Renault nog altijd bovenaan, voor Volkswagen en Mercedes, terwijl maandwinnaar Renault nu vierde staat en in de voorbije twee maanden al 51,51% meer auto’s leverde dan in dezelfde periode van 2024. Audi is in de cumul vijfde, gevolgd door Dacia, Toyota, Peugeot, Kia en Volvo.
In de jaar-top tien zijn Audi (-36,87% en van 7.732 naar 4.881 stuks) en Volvo (van 5.570 naar 3.009 inschrijvingen of -45,98%) de grootste verliezers.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853